Direct naar de content
icon search white
17 mei 2016 - Nieuws

Een ‘groene verhuizing’: automatisch de BRP bijwerken

Gemeente Ede kiest met volle overtuiging voor digitale dienstverlening. Het is immers een wens van de burger om niet naar het gemeentehuis te hoeven als dat niet echt noodzakelijk is. Waar de processen voor de Burgerlijke Stand door alle gemeenten eigenlijk op dezelfde manier worden uitgevoerd. Bleek tijdens de ontwikkeling van de app iVerblijf & Adres al snel dat kwartiermakers verschillende werkwijzen en ideeën hebben over de verwerking van adreswijzigingen. Daar is dan ook rekening mee gehouden bij het modelleren. Hierdoor kunnen gemeenten het eigen gemeentelijke beleid inbrengen in de risicoprofielen in de app. Door het gemak van wijzigen en eenvoudig opschalen naar eigen inzicht, zijn gemeenten steeds bezig met optimalisatie.

De selfservicepercentages voor deze app zullen hoog zijn. Enerzijds vanwege de uitdrukkelijke wens van de burger om niet naar het gemeentehuis te hoeven als dat niet echt noodzakelijk is. En anderzijds omdat een adreswijziging online aangeven via de gemeentelijke website met de app iVerblijf & Adres een fluitje van een cent is. “Dat betekent dat wij meer tijd over hebben. En als de burger, die hulp nodig heeft, dan naar de gemeente komt, zorgen we dat we er écht voor hem zijn. Dat we de tijd hebben om deze (speciale) aangifte te behandelen.”, aldus Henk van den Boom, Afdelingsmanager Burgerzaken en receptiebalie bij gemeente Ede.

Verhuizen - dozen spullen

Eén werkwijze en toch je eigen gemeentelijk beleid toepassen

De app iVerblijf & Adres, onderdeel van iBurgerzaken, biedt uitkomst voor gemeente Ede. De applicatie toetst adresmutaties automatisch aan de hand van door de gemeente zelf in te stellen risicoprofielen. Het is daarmee een digitale vervanger van een deel van het ‘vroegere werk’ van de baliemedewerker. Er ontstaan zo immers zogenaamde groene, oranje en rode verhuizingen.

“Die groene verhuizingen hebben we het liefst”, zegt Van den Boom. “Dergelijke aangiftes geven geen enkele reden om aan de betrouwbaarheid hiervan te twijfelen. Deze worden dan ook direct doorgevoerd naar de BRP.” Deze aangifte wordt zonder tussenkomst van een ambtenaar afgehandeld. Bij de aangiftes waar een melding – een oranje of rode arcering – in het proces wordt getoond, kijkt een ambtenaar waarom dat deze verschijnt. “Een dergelijke waarschuwing hoeft niet direct fraude te betekenen, maar het geeft wel kans op fraude en dat wil je vroegtijdig in de gaten krijgen.” Wanneer nodig wordt dan alsnog een adresonderzoek ingesteld. Op die manier kan het echter gerichter en zal een dergelijk onderzoek dus minder vaak plaatsvinden.

De eerste resultaten

Gemeente Ede heeft nu al de doorlooptijd van een digitale aangifte verhuizing verlaagd van acht minuten naar één minuut. Als er wat meer ervaring is het met het nieuwe systeem zal dat tijdsbestek zelfs terugzakken naar een halve minuut. En op het moment dat de ‘groene verhuizingen’ daadwerkelijk automatisch in de BRP worden doorgevoerd, zullen deze taken géén tijd meer kosten. Deze worden dan immers zonder tussenkomst van een ambtenaar doorgevoerd.

Meer weten?

Bekijk de presentatie zoals verzorgd op het NVVB congres 2016. Lees de gehele klantcase ‘Voorkom adresfraude dankzij unieke risicoprofielen’. Neem contact op met Henk van den Boom, Afdelingsmanager Burgerzaken en receptiebalie bij gemeente Ede (tel. 0318-68 02 23). Of met Mat Keijers, Product Manager Burgerzaken bij PinkRoccade Local Government (mobiel 06-29 52 74 42).

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)