Direct naar de content
4 januari 2021 - Blogs

Welkom in de wereld van productmanagement

2021 is een jaar waarin ik – weer – in een nieuwe fase van mijn carrière terechtkom. Hoewel ik pas een half jaar geleden Manager Development werd staat nu de volgende functie alweer op me te wachten: vanaf 4 januari 2021 ben ik Productmanager met de aandachtsgebieden Verbeteren en Verrijken, nog altijd bij PinkRoccade Publiekszaken. Gelukkig dus niet omdat ik mijn huidige functie niet goed uitvoer of omdat men ontevreden is over mijn functioneren. Vooral omdat deze functie beter bij mij als persoon en de behoeften binnen PinkRoccade Publiekszaken past.

Er is geen vak waarover zo verschillend wordt gedacht

Een definitie van een Productmanager is moeilijk te geven. Deze rol wordt binnen elke organisatie anders ingevuld. Sterker nog er is geen vak waarover zo verschillend gedacht wordt als dat van productmanager. Je kunt er in ieder geval van op aan dat een Productmanager verantwoordelijk is voor een aantal van de P’s zoals beschreven in het marketingmodel waar Product er zeker een van is. En laat ik nu al ruim 8 jaar bij iBurgerzaken betrokken zijn vanuit verschillende rollen; Marketing, Customer Care manager, Product Owner van team Care en team Core alsook Manager Development.

Wat tegenwoordig ook een zekerheidje lijkt is dat het essentieel is dat een Productmanager dichter bij de consument en haar noden en verlangens komt. Het gaat er niet alleen om het juiste product af te leveren op het einde van de dag. Het vertrouwen van de ‘consument’ winnen en een waardevolle ervaring bieden is minstens zo belangrijk. Met #LSG17, #LSG18 en #LSG19 in het bijzonder heb ik daarmee de afgelopen jaren heel veel ervaring opgedaan.

No alt text provided for this image

Samenwerken met de afdelingen R&D en communicatie

Voor mezelf heb ik de periode rond de feestdagen gebruikt om stil te staan bij de facetten binnen mijn nieuwe rol. Dat bevestigt dat het vak van Productmanager geen (eenvoudig) kunstje is. Wel fijn om me opnieuw te realiseren dat ik daarbij het meeste zal – blijven – samenwerken met de afdelingen R&D en communicatie:

No alt text provided for this image

 

  • Marktkennis: Een Productmanager moet als geen ander weten hoe de markt er voor staat. Wat doen de concurrenten en wat is de vraag van de markt? 
  • Productbeleid, -strategie en -portfolio: Een Productmanager heeft de wereld om zich heen continu in beeld. Daardoor zie je steeds weer nieuwe kansen (en wil je bedreigingen afwenden). De scope bedraagt meestal 1 tot 3 jaar: langer dan de scope van sales en korter dan de organisatiestrategie.
  • Prioriteren: Niet elke wens die je als Productmanager krijgt moet je implementeren, je moet keuzes maken. Het is als Productmanager erg belangrijk om een goed proces te hebben voor het bepalen welke wensen je wel of niet gaat implementeren.
  • Productbusinessplannen: Een Productmanager werkt concrete ideeën uit in productbusinessplannen. Daarin onderbouw je hoe je de nog niet ingevulde uitdagingen in de markt te gelde wilt maken: met nieuwe producten en diensten of uitbreidingen op/verbetering van bestaande.
  • Communicatie/netwerken: Een Productmanager onderhandelt met anderen wanneer doelstellingen onduidelijk zijn of als ze niet overeenkomen. Je maakt afwegingen en navigeert behoedzaam tussen groepen die met elkaar concurreren over budgetten of bronnen. Je beïnvloedt anderen om verschillende functies en groepen te aligneren naar een gegarandeerd resultaat van de hoogste kwaliteit.
  • Productmarketing: Hoewel een goed product makkelijker verkoopt dan een slecht, zul je de wereld altijd moeten informeren en enthousiasmeren. 

Uiteraard ben ik benieuwd naar hoe jij kijkt naar de rol Productmanager. Zie jij het compleet anders of heb je nog aanvullingen? Geef je mening en reageer op deze blog.

Last but not least: de allerbeste wensen voor 2021!

P.S. Interesse om Manager Development te worden bij PinkRoccade Publiekszaken? Deze vacature is op het moment van schrijven nog niet ingevuld...

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Manager Development
Sanne van der Zanden (2019)