Direct naar de content
icon search white
31 augustus 2020 - Blogs

Robuustheid van de iBurgerzaken cloud | Blog 3

Robuustheid: een mooi woord, dat letterlijk betekent: in hoeverre een systeem of applicatie gevoelig is voor storingen van buitenaf. Ron van den Enden, Enterprise Architect bij Publiekszaken vertelt in zijn blogreeks meer over de robuustheid van de iBurgerzaken cloud én het verbeterprogramma daarvan. Na blog 1 en blog 2 lees je nu in deze blog meer over de begrippen 'TON', 'Bibliotheek' én hoe wij de uitwijk gaan versnellen (en hoe de vrijwillige brandweer ons hierbij helpt).

Loes, onze marketing & communicatie medewerkster, zit me achter de broek aan. Het is opnieuw tijd om een blog op te leveren voor onze nieuwsbrief. En ik denk bij mij zelf: “Hoe kan dit? Ik heb er toch pas een geschreven?” Maar er is inmiddels wel degelijk weer een maand voorbij. Een maand die door alle drukte voorbij is gevlogen. In deze blog ga ik jullie bijpraten over wat er allemaal is gebeurd.

Maar eerst ga ik de beloofde uitleg gegeven over TON en de bibliotheek (betrekking op onderstaande afbeelding). Ook zal ik wat vertellen over wat we geleerd hebben van de vrijwillige brandweer.

Flat schema.jpg


Top-of-Networks (TON)
TON in bovenstaande afbeelding staat voor Top-Of-Networks. Het is een netwerk laag die door ons aangebracht is tussen de gemeenten én de cloud van PinkRoccade Local Government. Deze laag heeft als doel om onafhankelijkheid te creëren tussen de netwerken van de gemeenten én de adressen die we voor de cloud gebruiken. Je kunt het vergelijken met een antwoordnummer. De gemeente stuurt informatie altijd naar hetzelfde antwoordnummer. Wij zorgen ervoor dat die informatie ook daadwerkelijk bij ons terecht komt. Ongeacht waar de cloud zich op dat moment bevindt.

‘Dat klinkt geweldig uit de mond van een architect. Want architecten dromen immers van lagen die onafhankelijk zijn.’

Maar wat schiet hier een gemeente nu mee op (hoor ik je denken)? Heel veel namelijk. Een voorbeeld: stel dat door een storing flatgebouw 1.1 niet meer werkt en alle gemeenten zijn uitgeweken naar de flat DR. Het zou niets uithalen als de gemeenten nog steeds de informatie naar het adres van flatgebouw 1.1 sturen. Door nu deze informatie naar het antwoordnummer van TON te sturen, zorgen wij dat de informatie keurig wordt bezorgd bij flatgebouw DR.

De bibliotheek als verzekering 
Nu over naar de Bibliotheek in bovenstaande afbeelding. De bibliotheek is een aparte omgeving, die helemaal los staat van de flatgebouwen 1.1 t/m 2.2. Deze bibliotheek dient als verzekering indien:
• én de data in de flatgebouwen verloren gaat
• én de back-ups in de flatgebouwen onbruikbaar zijn
• én de data in de DR omgeving (waarover later meer) ook niet meer is te gebruiken.

Bij die combinatie van omstandigheden komt de bibliotheek in actie.
In die bibliotheek wordt eenmaal per dag een back-up van de data van alle gemeenten opgeslagen onder naam en datum. Mocht dan een desastreuze calamiteit zich voortdoen, dan is de klantdata van iBurgerzaken in ieder geval veilig gesteld.

Wat heeft de vrijwillige brandweer hier mee te maken?
En nu naar de vrijwillige brandweer. Een van onze collega’s bij het Operations Team is lid van de vrijwillige brandweer. Uit zijn verhalen over hoe het daar aan toe gaat, kwam bij mij het inzicht dat hun wereld en de wereld van het runnen van een cloud toch grote gemene delers hebben. Bij de brandweer bestaan strenge procedures, worden mensen goed opgeleid/getraind en is er grote aandacht voor het materiaal dat zij nodig hebben.

Het toepassen van best practices
De afgelopen maand hebben we de best practices van de brandweer toegepast op onze eigen bestaande procedures. We zijn begonnen om alle uitwijk procedures aan te passen naar de gewijzigde opzet van de cloud. Tevens hebben we deze procedures veel verder gedetailleerd. Ook zijn we begonnen met het trainen zodat iedereen deze procedures blindelings kan uitvoeren. Daarnaast is het materiaal dat wij bij een calamiteit nodig hebben verder doorontwikkeld.

Extra onderhoudsmomenten
Op woensdag 26 augustus heb je (of een van je collega's) een mail ontvangen over 'Extra Onderhoudsmomenten iBurgerzaken cloud in september'. Een deel van die onderhoudsmomenten zal gebruikt worden om de uitwijk én de mensen die deze moeten uitvoeren te testen. Dit om iedereen op het niveau te krijgen zodat bij calamiteiten ónze brandweer kan uitrukken om een perfecte job te doen.

Blijf mijn blogreeks volgen en stel gerust je vragen
Zoals ik al eerder in deze blog aangaf, zal ik in een volgende blog meer gaan uitleggen over de data in de DR omgevingen en wat wij in de afgelopen maand hieraan gedaan hebben. Graag had ik dit verhaal ook verteld in deze blog maar dan krijg ik ruzie met Loes over de lengte van deze blog. In de volgende blog ga ik jullie ook vertellen hoe het met onze trainingen is afgelopen. Heb je vragen naar aanleiding van mijn blogs? Stuur mij dan gerust een e-mail via: Ron.vandenEnden@PinkRoccade.nl.

Deel via:

‘Techniek: mijn zorg, jullie voordeel!’

Ron van den Enden, Enterprise Architect
PinkRoccade_0667.png (1)

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4609 1055