Direct naar de content
icon search white
2 juni 2022 - Blogs

Gastvrije oplossingen in het sociaal domein dankzij dit model

We werken meer en meer aan de hand van het Gast-model. Dat model helpt ons gastvrije oplossingen te bieden. Het model is ook relevant voor de ondersteuning aan jouw inwoners.

Misschien verwacht je het begrip gast niet in eerste instantie in relatie tot je werk bij de lokale overheid. Maar we zien dat het belang van het begrip gast sterk toenam het afgelopen jaar.

Het begrip gast komt namelijk uit een model dat we gebruiken in de ontwikkeling van applicaties en bijbehorende dienstverlening. Het model helpt ons te kijken naar het belang van de eindgebruiker. Zo stemmen we beter af op ook jouw klanten, de inwoners. De klanten die we er al over spraken, waren enthousiast. In de komende periode leggen we je meer uit over het Gast-model en de onderdelen uit dit model.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten benoemen we nu alvast de onderdelen uit het Gast-model. Het Gast-model bestaat uit 4 onderdelen:

Gemakkelijk: Dienstverlening moet simpel zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van digitale dienstverlening die alvast beschikt over de juiste gegevens van de inwoner.

Aantrekkelijk: Dienstverlening moet intuïtief zijn. De userinterface van de applicatie moet aansluiten op de verwachtingen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van bepaalde kleuren of het vooraf invullen van gegevens.

Sociaal: De inwoner moet centraal staan in de dienstverlening. Daarom beredeneren we vanuit de hulpvraag van een inwoner in plaats vanuit de wet. Zo sluiten we beter aan op de situatie van de inwoner.

Timing: Gebeurtenissen in de omgeving van de inwoner moeten aansluiten bij de dienstverlening die we aanbieden aan de inwoner. Dit noemen we ook wel passende dienstverlening. Zo wil je inwoner bijvoorbeeld een bericht krijgen als er actie verwacht wordt

Zoals je leest biedt het Gast-model ontzettend veel kansen. En wij willen samen met onze klanten die kansen invullen. Dit doen we door onder andere het moderniseren van ons productportfolio. Ook starten we aan de hand van dit model samen co-creatiesessies op.

Je hoort daarover binnenkort meer.

Deel via:

‘De juiste dienstverlening voor jouw burgers is belangrijker dan ooit. Ik daag je uit samen de beste oplossing te vinden.’

Ingmar Uijl, Productmanager Sociaal domein
Ingmar Uijl - PinkRoccade Samenlevingszaken