Als ambtenaar wil ik dat iBurgerzaken een foutmelding geeft als ik een nationaal paspoort aan wil vragen als een persoon een signalering heeft.
De verschillende directe afhandelingsprocessen (uitreiken Reisdocument, Rijbewijs, Uittreksels) zouden in minder stappen mogelijk moeten zijn. Zijn hier shortcuts mogelijk; bv. instelbaar zodat gemeente hiervoor eigen keuze kan maken?
Het Ministerie BUZA kan in uitzonderlijke situaties toe staan dat iemand een vreemdelingenpaspoort krijgt die daar anders niet toe gerechtigd is. Dit moet dus ook mogelijk zijn in iBurgerzaken.
Ik wil graag dat een ouder digitaal de vermissing van het reisdocument van zijn of haar kind door kan geven. Nu is het alleen mogelijk dat de persoon die inlogt met zijn of haar DigiD het eigen document als vermist laat registreren, maar als de documenten van kinderen kwijt / gestolen zijn dan kan dit niet.
Als burgers digitaal een vermissing van reisdoc/rijbewijs aangeven, is het voor ons niet zichtbaar wat er is ingevuld. De aangifte is dan verwerkt zonder dat er een formulier of iets dergelijks van te vinden is in de zaak. Het zou prettig zijn als de verklaring van vermissing (modelformulier C2) volledig wordt ingevuld en wij deze kunnen toevoegen bij de nieuwe aanvraag.
Als ambtenaar wil ik dat ik een Raas-bericht opnieuw kan verwerken. Gewenst is dat een L-bericht (of een W-bericht of een O-bericht of een T-bericht) opnieuw kan worden verwerkt.
Op het moment dat de ambtenaar een tweede paspoort aanvraagt en het huidige eerste paspoort heeft een geldigheid korter dan 6 maanden dan mag er geen tweede paspoort worden aangevraagd.
Het doel is om inzicht te verbeteren in het bepalen van gezag.
Een vermissing van een reisdocument opgegeven via een digitale aanvraag voor een nieuwe document blijft te lang open staan. Deze moet de volgende dag verwerkt worden, maar hiervan komt geen melding naar voren. De aanvraag wordt immers pas opgepakt als de burger zich bij de balie meldt en de aanvraag dan compleet kan worden afgehandeld. Dit kan in sommige gevallen wel een aantal weken later zijn. Tot die tijd blijft de vermissing open staan.
Bij een rijbewijsaanvraag wordt het afhaalbewijs direct gegenereerd, dus je hoeft niet meer op de knop Aanmaken te drukken. Dezelfde afhandeling zou bij reisdocumenten handig zijn.
Wellicht zou er binnen IBZ een check kunnen komen op locatie code en dat er een melding wordt gegenereerd wanneer dat afwijkt. Het gaat erom dat een gemeente meerdere locaties kan hebben en het kan voorkomen dat men aanvraagt bij A en afhaalt bij B. De reisdocumenten worden afgeleverd bij de locatie waar het document besteld is.
Het zou fijn zijn als het zaaknummer standaard op het toestemmingsformulier bij aanvraag reisdocumenten wordt vermeld.
Identificatie kleine kinderen kan je kiezen voor: 'nog geen paspoort en nog niet aanspreekbaar'. Logischer zou zijn : 'Niet in het bezit van een identiteitsbewijs en (nog) niet aanspreekbaar'.
In de module rijbewijzen wordt er een waarschuwing gegeven als een medewerker een document wil uitreiken welke hij/zij ook heeft aangevraagd. Vervolgens kan in rijbewijzen een rapportage worden gedraaid 'functiescheiding bij aanvraag en uitreiken' welke gebruikt kan worden ter verantwoording in de zelfevaluatie. Kan de functionaliteit ook in reisdocumenten worden ingebouwd en kan er dan ook een rapportagemogelijkheid komen?
Omdat op categorie 09 we niet groep 08 element 10 hebben (overlijdensdatum) is het nu niet mogelijk te zien welke kinderen er overleden zijn en welke niet. Alles los ophalen is nadelig voor de performance. Er moet dus ene service komen die alle kinderen
Op deze wijze weet de bezorger dat de aanvraag vanuit de gemeente volledig geannuleerd is en kan de aanvraag ook aan hun kant volledig worden afgehandeld.
De procesconfiguratie rijbewijs bevat een automatisch bericht m.b.t. het versturen van een herinneringsmail voor het ophalen van een rijbewijs. In de procesconfuguratie reisdocumenten ontbreekt dit. Het zou fijn zijn als dit ook bij reisdocumenten mogelijk wordt.
We hebben de Oribi scanner aan de balie. Er ligt een koppeling met IBZ. Bij een aanvraag in IBZ kun je via het scan-icoontje de persoonsgegevens uit het document binnen lezen in IBZ. Dat is mooi! Maar om de echtheid van het document te controleren en een pasfoto vergelijking te doen moeten we weer naar de software van Oribi. Nadat in Oribi de controles gedaan zijn moet je weer terugkeren naar IBZ. Is het mogelijk dat Pink en Oribi het geheel samen kunnen smeden in 1 proces.
Graag kom ik te weten hoe je op een snelle manier kunt zien op welke wijze de vermissing is doorgegeven aan de gemeente. Hoe kan ik een groene vermissing onderscheiden van een handmatig ingevoerde vermissing door de ambtenaar?