Direct naar de content
icon search white
Herindeling

Groningen is klaar voor de start

7 januari 2019
road-368719_1920.jpg
in Groningen 230.000 Inwoners
Totaal 200km2 Oppervlakte
in de nieuwe gemeente 45 Raadsleden

De gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer zijn 1 januari (2019, red.) gefuseerd tot de nieuwe gemeente Groningen. Met als doel een sterke gemeente die de economische, maatschappelijke en bestuurlijke opgaven aankan. Dit betekende voor Haren en Ten Boer vooral dat ze over moesten naar de werkwijze, de processen en het IT netwerk van Groningen.

Tussen de hectiek door, naar het beste resultaat met iBurgerzaken

Martijn Dijkstra, functioneel beheerder bij de gemeente Groningen, legt uit wat de herindeling heeft betekend: “Er moet in het algemeen al heel veel gebeuren. En om te zorgen dat alles staat op 1 januari, is het heel belangrijk dat je werkt vanuit prioriteiten.’’. Dit bevestigt Geert Kruit, ook functioneel beheerder bij de gemeente Groningen en hij vult aan: “Voor ons lag de uitdaging vooral in om in een recordperiode de herindeling te bewerkstelligen. Normaal wordt hier een paar jaar voor uitgetrokken, wij hebben dit in 8 maanden gedaan. Daarnaast was het een uitdaging om iBurgerzaken in te richten als één gemeente in één omgeving. Medewerkers waren immers al gewend om te werken met iBurgerzaken en Cipers. En iedereen heeft de trainingen in het verleden al gehad. Daarnaast is het systeem gebruiksvriendelijk en neemt het je mee door de processen.’’. Geert legt uit: “Dit herinrichten heeft ook te maken met het beleid dat wordt gevoerd. Op dit moment wordt het beleid gevoerd bij de verschillende gemeenten zoals deze was voor de herindeling. En gebruikt de gemeente de komende 2 jaar als overgangsperiode.’’. Zo vervolgt Geert: “Na de kerst hebben we alle balies van Haren en Ten Boer klaargemaakt voor de overgang naar Groningen. Denk hierbij aan de apparatuur en het netwerk. Gelukkig was alles op tijd en goed ingericht. Hierbij ook dank aan PinkRoccade Publiekszaken en in het bijzonder Leo Dinnissen.’’.

Vol spanning en met vertrouwen zijn de eerste dagen succesvol verlopen

Martijn Dijkstra bekent: “Donderdag 3 januari hebben we de dienstverlening hervat als (één) gemeente Groningen voor de burgers. De balies gingen weer open. Dat was natuurlijk een spannend moment. Het was daarom ook fijn dat consultants van PinkRoccade de eerste dagen aanwezig waren. Technisch was alles gereed. En je gaat ervoor dat alles zo goed mogelijk loopt. Maar je weet ook dat het op zo’n eerste dag hectisch is en er altijd wel een paar incidenten boven komen drijven. Mede doordat de consultants van PinkRoccade aanwezig waren, werd alles snel opgepakt en opgelost. Het is erg goed verlopen!’’. Raefana Robijn, burgerzakenmedewerkster bij de gemeente Groningen, was aanwezig op locatie Haren om te ondersteunen bij de Groningse wijze van werkprocessen. Raefana vertelt: “Ik had veel zin om te kijken hoe alles zou lopen. En wat de verschillen zijn tussen de gemeenten. Dat alles is ergens ook heel spannend!

Samenwerken aan een krachtige gemeente

Terugkijkend op de eerste dagen vertelt Raefana: “Vooral de eerste 2 dagen waren hectisch, maar wel gecontroleerd. Ondanks dat er qua processen weinig verschillen zijn, zijn het toch werkafspraken of bepaalde controles die net even anders gaan. Ook is het zoeken omdat we iBurgerzaken op een andere manier gebruiken.”. Raefana kijkt terug op een succesvolle start: “Doordat iedereen goed met elkaar samenwerkte, kon je met elkaar meedenken. Collega’s van Haren, Groningen en consultants van PinkRoccade waren aanwezig. Met elkaar hebben we gezorgd dat de burger geholpen werd. Want de vraag van de burger beantwoorden is altijd eerste prioriteit.’’. Gemeente Groningen kijkt daarom terug op een snelle en goede start. Raefana legt uit: “Na de eerste dagen verzamel je acties die nog uitgevoerd moeten worden. En dat is nu allemaal goed geregeld. Ik heb met veel plezier mijn steentje bijgedragen in dit proces. En kijk er ook heel positief op terug.”. Martijn sluit af: “Ik wil iedereen die aan deze herindeling heeft meegewerkt bedanken en een groot compliment geven. We hebben een mooi resultaat bereikt. En gaan nu verder bouwen aan een nog krachtiger gemeente Groningen.”

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

‘Mijn doel is om in verbinding met klanten en relaties écht bij te kunnen dragen aan (proces)verbetering en innovatie.’

Femke Rhouat-Van der Gouw, Manager Services Publiekszaken
Femke Rhouat.png

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1120