Direct naar de content
icon search white
Gemeente Waddinxveen

Sta dicht bij medewerkers, inwoners en ondernemers.

1 november 2017
1430-#LSG17-winnaar-Waddinxveen-P1220680.jpg
Aantal inwoners 26.901 CBS, april 2017
Selfservicepercentage iHuwelijk 80% september 2017
Selfservice iVerblijf & Adres 89% september 2017

De gemeente Waddinxveen is de winnaar van de categorie 'Grootste stijger' binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Bovendien is zij benoemd tot uitblinker in 2 andere categorieën: 'iBurgerzaken' en 'Verhuizen'. En dat binnen 1,5 jaar nadat het project iBurgerzaken werd gestart in deze gemeente. Dat was mogelijk door al die tijd dicht bij medewerkers, inwoners en ondernemers te staan.

Aad Six, Hoofd afdeling Publieksplein bij gemeente Waddinxveen, geeft een kijkje in de keuken:

Andere manier van werken

De samenleving en de rol die de gemeente hierin speelt, veranderen snel. Op verschillende punten zijn wij klaar voor de toekomst, want ook dan willen wij er zijn voor onze inwoners! De visie op (digitale) dienstverlening is daarom breed neergezet in onze gemeente. Zo weten alle medewerkers dat wij het onze inwoners zo gemakkelijk mogelijk willen maken. En daar horen andere dienstverleningskanalen zeer zeker bij. Burgers en bedrijven willen bijvoorbeeld zelf zaken kunnen regelen met de gemeente. Deze selfservicemogelijkheden bieden wij bijvoorbeeld met de verschillende apps van iBurgerzaken.

De juiste dynamiek en zichtbare resultaten

De invoer van iBurgerzaken heeft de afgelopen 1,5 jaar gezorgd voor een nieuwe manier van werken. Deze werkwijze wordt door zowel medewerkers als klanten breed gedragen. En dat kan, want onze gemeente is klein. Daardoor staan wij dicht bij ‘onze’ medewerkers, inwoners en ondernemers. De drempel om met hen in gesprek te gaan is laag. Hierdoor kunnen wij hen optimaal van dienst zijn. En dat doen we het liefste op de gebieden die hen het meeste raken. En dienstverlening is er daar zeker één van.

Voldoende aandacht voor zowel medewerkers als inwoners en bedrijven is gedurende een verandertraject erg belangrijk. Het is aan ons om te laten zien hoe wij dienstverlening centraal zetten. En tegelijkertijd te zorgen dat ze het digitale kanaal ook omarmen, zowel intern als extern. Daarom hebben we projectteams en zoeken we bewust de media op. Zo was er de nodige PR rondom de ‘natte handtekening’ onder de eerste digitaal ontvangen aangifte geboorte vanuit huis. En zo kennen we ook het project Waddinxveen dat is andere koek.

De kers op de taart

Er zijn meer dan 100 gemeenten die iBurgerzaken gebruiken en dan weten wij 3 prijzen in de wacht te slepen!? Dat we uitblinker zijn in 2 categorieën is de slagroom op de taart. Het bewijs dat we goed bezig zijn als gemeente Waddinxveen. Dat we winnaar zijn in de categorie 'Grootste stijger' is de kers op onze taart. Nu gaan we zelf op zoek naar de chocolaatjes en aardbeitjes, want er ligt nog een hele wereld voor ons open...

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts