Direct naar de content
icon search white

Stel online informatieverzoek nalatenschap beschikbaar

Overlijden - riet
thema icon
thema Selfservice
App iVerzoek
#193

Selfservice voor en door bedrijven

Ondernemers verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen en dat zij ook via online kanalen antwoord krijgen op hun verzoek. Ze nemen niet langer genoegen met een 9-tot-5-mentaliteit, ze willen geholpen worden wanneer dat het beste uitkomt. Daarom en vanwege (dienstverlenings-)doelstellingen van de gemeente is verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak. Met eHerkenning kan ook een bedrijf of instelling veilig, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen met gemeenten. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. En het wordt toegepast binnen meer en meer burgerzakenprocessen.

e-dienst uittreksel BRP

Informatieverzoek nalatenschap

De nalatenschap van een overledene is in handen van een advocatenkantoor of notaris. Om een verklaring erfrecht op te kunnen stellen vragen ze bij de gemeente om een controle van de wettelijke verbintenissen en/of kindgegevens. Voor dit informatieverzoek nalatenschap is in iBurgerzaken release 4.7 (mei 2022) een online aanvraagproces voor een uittreksel BRP toegevoegd binnen iVerzoek. Deze e-dienst start uiteraard met authenticatie via eHerkenning door de advocaat of notaris en ze ronden deze af met de betaling. Deze zaak komt vervolgens direct in de werkstroom van de burgerzakenmedewerkers te staan, waardoor ook zij een werkdrukvermindering ervaren.

Theo Daniels, Applicatiebeheerder iBurgerzaken bij gemeente Helmond

‘Advocaten en notarissen willen we het zo makkelijk mogelijk maken door ze de afschriften online te laten aanvragen met eHerkenning. Bovendien voorkomen we hiermee aanvragen via post of mail met daarin persoonsgegevens.’

 

Deel via: