Direct naar de content
icon search white
31 januari 2018 - Nieuwsbericht

Duurzame UX-verbeteringen iBurgerzaken in 2018

Denk jij mee over de ‘gebruikerservaring’ van iBurgerzaken? Bij de ontwikkeling van iBurgerzaken is dit onderwerp misschien wel het belangrijkste aspect geweest. Inmiddels draait iBurgerzaken bij ruim 100 gemeenten in het land. Dat betekent dat honderden ambtenaren met de verschillende apps werken. En dat tijdens dit gebruik positieve, negatieve of neutrale ervaringen ontstaan. In 2018 gaan we samen kijken naar het gebruikersgemak.

5 thema’s, van gebruiksgemak tot styling

Usability (gebruiksgemak) wordt gedefinieerd als “de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken”.

Het gaat dus om efficiency. Denk bijvoorbeeld aan het nog gemakkelijker doorlopen van het proces, bijvoorbeeld door minder te hoeven scrollen. Of om het nog gemakkelijker vinden of opvragen van informatie, bijvoorbeeld door de locatie van informatie aan te passen. Maar het kan ook gaan om verbeteringen aanbrengen in bestaande functionaliteit of zelfs nieuwe functionaliteit toevoegen. Of om thema’s als accessibility (toegankelijkheid), procesflow en styling blijkt uit onze marktsignalen.

Bij styling draait het om cosmetische ingrepen

In het geval van styling kan het bijvoorbeeld gaan om het wel of niet toepassen van de gemeentelijke huisstijl of de gamification in de apps. Bij de eerste demo’s van iBurgerzaken was er bijvoorbeeld sprake van héél ludieke gamification. Misschien weet jij het nog; De mooie roze taart in iHuwelijk en de animatie van de baby met speen in iGeboorte? Hoewel deze het goed deden bij de demo’s heeft geen enkele gemeente deze stijl in gebruik genomen. Het moest toch echt wat ‘zakelijker’… Nu horen we zelfs geluiden dat de hele gamification geskipt kan worden. Wat is jouw mening?

Optimaliseren procesflow

Binnen het thema “procesflow” komt bijvoorbeeld het volgende ter sprake: Alle processen in iBurgerzaken zijn met onze kwartiermakergemeenten vanuit de happy flow ontwikkeld. In de jaren daarna is elke procesflow op basis van praktijkervaringen en marktsignalen doorontwikkeld. Daardoor vind jij de volgorde van de vragen in de formulieren wellicht niet meer optimaal? Misschien zouden we zelfs bepaalde vragen weg kunnen laten, omdat we deze informatie elders kunnen ophalen? Maar het kan ook gaan om eenvoudigere zaken, zoals het gebruik van bepaalde woorden of teksten in de apps die jij liever anders zou zien?

Denk donderdag 1 maart mee in Den Bosch

Samen met onze kwartiermakergemeenten legden we veel nadruk op de toegevoegde waarde voor de gemeente en haar klanten bij de ontwikkeling van de apps. En logischerwijs werd gebruiksvriendelijkheid daarbij steeds weer aangehaald. Nu is het tijd voor een verbeterslag!

Er is voldoende stof om over na te denken. En alleen door in de huid te kruipen van gebruikers en de praktijkervaringen mee te nemen, kunnen we deze duurzame UX-verbeteringen realiseren. En dat gaan we doen in 2018! Als jij dit onderwerp interessant vindt, nodigen we je graag uit voor de eerste kennismakingssessie op donderdag 1 maart, want dit kunnen we niet alleen.

We beginnen om 10 uur en sturen je na je aanmelding meer informatie. Je meldt je aan door een mail te sturen naar info.PRLG@pinkroccade.nl.

Deel via:

‘A user interface is like a joke. If you have to explain it, it's not that good.’

Jasper Zuidhof, UX designer
Jasper Zuidhof

Ik help je graag verder

06 4609 1334