Direct naar de content
icon search white
20 juli 2017 - Blog

Échte post is LEUKER!

Wie, zoals ik, met een blessure thuiszit merkt hoe verrassend, leuk en zinvol ouderwetse post kan zijn. Daar kan de digitale gemeente van leren.

Als de brievenbus kleppert twijfel ik nooit lang en ga ik –ook nu– kijken wat er op de deurmat is gevallen. Meestal zijn het saaie rekeningen, maar de laatste tijd zijn het ook veel beterschapswensen. En als de bel gaat is het helemaal interessant, want vrienden en de thuiszorg komen ‘gewoon achterom’.  En hoewel ik natuurlijk veel online te vinden ben en mijn werk over digitale dienstverlening gaat, vind ik het toch leuk om een kaartje of bosje bloemen per post te krijgen. En wat mij dan uiteraard opvalt, is dat ook dit een integrerende business is waarvan veel valt te leren.

Online verrassen

Iemand op unieke en persoonlijke wijze verrassen is eigenlijk heel gemakkelijk. Een persoonlijke boodschap is immers zo geschreven en verzonden. Zeker als je een ansichtkaartje uit je voorraad neemt. Maar tijd nemen om naar de brievenbus te gaan is een tweede, weet ik uit eigen ervaring. Dat kaartje kan zomaar nog een dag of wat op de keukentafel liggen… Steeds vaker maakt men daarom gebruik van online diensten die de volgende dag de boodschap bezorgen. Bovendien kun je daarbij kiezen voor een, nog altijd betaalbare, kaart naar eigen ontwerp.  Zeker in deze zomerperiode waarin je vanaf je (buitenlandse) vakantieadres een persoonlijke groet wilt sturen is dat ideaal. Immers, je weet vrijwel zeker dat je kaartje, met je eigen vakantiefoto, ‘morgen’ op de deurmat ligt bij de geadresseerde. En het feit dat je per mail een bevestiging ontvangt van de bezorging is daarbij natuurlijk extra prettig. Niet voor niets is dat ook allemaal onderdeel van het digitale aangifte proces in de apps van iBurgerzaken.

Vergeet de postbode niet

Ook mooi om te zien is dat er bedrijven zijn die de postbode niet vergeten. Zo zijn er bijvoorbeeld stempels te verkrijgen met 'bedankt postbode’. Deze zet je op de envelop, zodat de man of vrouw die ervoor zorgt dat je post ook echt aankomt zich enorm gewaardeerd voelt. Maar er zijn ook tekststempels met 'postbode, dit is een jarige!'. Die zijn waarschijnlijk bedoeld voor de nieuwsgierige postbode die (nog) niet precies weet wat er speelt achter die voordeur.

Gemeenten kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Hoe kun jij de ketenpartners bedanken die ervoor zorgen dat burgers digitaal aangifte doen? Denk bijvoorbeeld aan een donatie aan het ziekenhuis voor elke geboorteaangifte aldaar. Of een berichtje voor elke digitale aangifte overlijden door een uitvaartverzorger.

Zeg het op jouw manier 

Zie jij ook de parallel met gemeentelijke dienstverlening? Digitale dienstverlening… Het thuisbezorgen van paspoorten en reisdocumenten… Dat betekent misschien het einde van het traditionele bezoek aan het gemeentehuis, maar dat betekent niet dat we burgers en bedrijven niet positief kunnen blijven verrassen. Realiseer je daarbij dat we tegenwoordig veel meer kunnen laten bezorgen dan een kaartje. Eerder schreef ik bijvoorbeeld al eens over de bloemenbranche.

2017-07-20 10.04.46.jpg

P.S. Voor de volledigheid: afgelopen week heb ik mijn rechtervoet gebroken, waardoor ik acht weken met een externe fixateur ‘rondloop’ en daarna mag gaan revalideren. Vandaar al die beterschapswensen en de thuiszorg die in deze blog langskomen…

Deel via:

‘Verleid jouw burgers en bedrijven naar het digitale kanaal!’

Sanne van der Zanden, Marketing- & communicatiespecialist
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267