Direct naar de content
icon search white
Uitblinkers

Categorie iBurgerzaken

We hebben steeds gezegd dat de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) geen einddoel op zich is. We hebben het ingezet als middel om gemeenten bewust te laten nadenken over digitale dienstverlening. En toch rijken we in november prijzen uit in verschillende categorieën... Want selfservice is, op termijn, een uitstekende manier voor gemeenten om zich te profileren en haar dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren. En we delen graag bij welke gemeenten je af kunt kijken, omdat ze vandaag de dag al bijzonder goed presteren.

1430-#LSG17-winnaar-Almelo-P1220654.jpg
Meest innovatieve gemeente van 2017: gemeente Almelo

Uitblinkers in de categorie 'iBurgerzaken'

  • Gemeente Almelo
  • Gemeente Oss
  • Gemeente Waddinxveen

Gemeente Almelo; heb lef!

Almelo is één van de eerste gemeenten die iBurgerzaken implementeerde. De gemeente is een voorloper als het gaat om selfservice. Op dit moment wordt 74% van de geboorten digitaal aangegeven. Ook is het Almelo al gelukt om het digitaal aanvragen van Reisdocumenten mogelijk te maken voor de klant. Irene ten Seldam, Wethouder Dienstverlening in Almelo is tijdens het congres een van de deelnemers aan het Rondetafelgesprek voor gemeentebestuurders.

“Het vergroten van de mogelijkheden van de klant staat voorop. Het is dan wel mooi als je ook een voorloper wordt”, begint Ten Seldam. “Het geheim? Allereerst de goede samenwerking tussen bestuurders en medewerkers Publiekszaken. We zijn samen gaan kijken waar digitalisering onze klanttevredenheid zou kunnen verhogen. Bovendien hebben we alle betrokkenen de ruimte gegeven om zaken te verkennen en om fouten te maken. Je kunt immers niet leren fietsen zonder te vallen. Daarnaast maken we steeds een afweging: wat levert deze investering ons op? We toetsen alles wat we doen aan onze gouden driehoek: klanttevredenheid, efficiëntie, kostenbesparing. Die drie zaken moeten steeds in goede verhouding met elkaar staan. ”

Lees verder in het iBestuur artikel "Selfservice: hoe leren we van elkaar?"

Deel via:

‘Samen de juiste balans vinden tussen mensen, processen en kwaliteitsbeleving.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267