Direct naar de content
icon search white
#LSG17

Gemeentelijke website

Grote uitdagingen zoals het moderniseren en digitaliseren van de gemeentelijke dienstverlening slagen alleen als je de ‘basis op orde’ hebt. Dat vraagt om de uitvoering goed te organiseren en de ICT en informatievoorziening goed in te richten. Maar ook zal je moeten zorgen dat burgers en bedrijven het digitale alternatief kennen en eenvoudig kunnen gebruiken. 

De basis op orde, de lat omhoog!

Een goed vindbare, gebruiksvriendelijke website is daarbij noodzakelijk om de bezoeker enthousiast te maken en te houden voor het gebruik van het digitale kanaal. Dat hoort bij de basis op orde brengen. Hoe hebben anderen dat gedaan en welke toptips kunnen we daaruit afleiden? 

stappenplan-website-vierkant.jpg

Mijn 17 toptips voor je website

Hieronder staan mijn 17 toptips voor het verbeteren van je online dienstverlening door het onder handen nemen van je website. Een 6-tal toptips heb ik in mijn eerdere blogs al toegelicht, daar zit nu al een linkje achter. De overige toptips zal ik in de loop van de tijd ook voor je uitwerken. Houd hiervoor mijn blogs op deze website goed in de gaten.

>>Als PDF-bestand downloaden<<

Algemene aandachtspunten

  1. Rustige, zakelijke uitstraling
  2. Webrichtlijnen
  3. Goed op elk apparaat
  4. Vindbaarheid
  5. Zoekwoorden
  6. Seizoensgevoeligheid
  7. Verkorte URL’s
  8. Verbeterde zoekmachineresultaten

Homepage

  1. Zoekfunctie
  2. Toptaken
  3. Link naar overige taken
  4. Actueel nieuws
  5. Contactinformatie

Detailpagina

  1. Korte heldere beschrijving ‘proces’
  2. Call to action
  3. Wat moet ik meenemen
  4. Prijs

Deel jouw toptips en voorbeelden met me!

Het doel van investeren in een gemeentelijke website is duidelijk: De kwaliteit van digitale dienstverlening significant verbeteren. De klanttevredenheid van burgers en bedrijven laten stijgen. De kosten van onnodige klantcontacten laten dalen. En de werkdruk verminderen doordat burgers en bedrijven taken overnemen. Kortom een win-win-win-situatie! En waarom zou elke gemeente daarbij haar eigen wiel moeten uitvinden? Laten we toptips en praktijkvoorbeelden met elkaar delen!

P.S.. Je kunt deze toptips als een PDF-bestand downloaden.

Deel via:

‘Samen de juiste balans vinden tussen mensen, processen en kwaliteitsbeleving.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267