Direct naar de content
icon search white
#GPSC17

Inspirators over selfservice

Tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) kwamen de gemeenten Almelo, Ede, Gemert-Bakel, Goes, Helmond, Lingewaard, Tilburg, Twenterand, Weert en Zwolle aan het woord. Maar ook afgevaardigden van Dimpact, Gebruiker Centraal, uitvaartverzorger Monuta, de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB), de Vereniging Directeuren Publieksdiensten (VDP) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) brachten hun standpunten ter tafel. En daarnaast waren er 2 keynote sprekers.

Opening: 'voorwaarden digitalisering'

Te gast is Nathan Ducastel (LinkedIn), vanaf 1 december directeur Informatiesamenleving bij VNG. Hij gaat met dagvoorzitter Marcel Thaens in op de voorwaarden voor digitalisering bij de gemeenten: de Generieke Digitale Infrastructuur (wet GDI) en de stand van zaken van de Gemeentelijke Verenigde Registratie van persoonsgegevens (GVR).

Keynote: 'Een bijzondere kijk op...'

Hoe ga je om met verandering? Hoe vind je licht in het donker? Hoe zorgen lef, humor, acceptatie en zelfvertrouwen dat obstakels eigenlijk veel kleiner zijn dan ze lijken? Joost Rigters nam ons en liet het letterlijk zien. Want, ‘er zit altijd ergens gewoon een lichtknop’, volgens Joost. Zijn visie is een eye-opener, zijn lezingen zijn een belevenis en een inspiratiebron. Wat is jouw pak melk...?

Rond-de-tafelgesprekken

In het artikel "Selfservice: hoe leren we van elkaar?" van iBestuur vertellen Henk, Irene, Rutger en Sanne al meer over de casuïstiek de ze ter tafel brengen deze middag. De voorlopige conclusie: Nederland is klaar voor selfservice door burgers en bedrijven. En dat bleek onder meer tijdens de 3 rond-de-tafelgesprekken:

Met bestuurders

Op weg naar 100% selfservice kom je als gemeentebestuurder flink wat uitdagingen tegen. Hoe anticipeert de gemeente op nieuwe technologie en op de digivaardige burger? Wat betekent dat bijvoorbeeld voor het beleid, de visie op (digitale) dienstverlening? 

  1. Carolien Nicolai, actieteam GebruikerCentraal (LinkedIn)
  2. Irene ten Seldam, wethouder in gemeente Almelo (website)
  3. Jan Fraanje, directeur VDP (LinkedIn)
  4. Jos Heijmans, burgemeester gemeente Weert (website)
  5. Simon Rijsdijk, NVVB (LinkedIn)

Moderatie Marcel Thaens (LinkedIn).
Bijzonder hoogleraar Innovatie in de publieke sector, EUR.

<<Een verslag van dit gesprek lees je op iBestuur>>

Met managers

Wat betekent op weg naar 100% selfservice voor de organisatie? Wat vraagt dat van onze medewerkers? Hoe richten we onze processen in? En hoe waarborgen we privacy en security?

  1. Claudia Vermeulen, Dimpact (LinkedIn)
  2. Evelien van Rijswijk, afdelingsmanager in gemeente Almelo (artikel)
  3. Henk van den Boom, afdelingsmanager in gemeente Ede (LinkedIn)
  4. Inge Sauvé, projectleider dienstverlening in gemeente Helmond
  5. Marjon van der Maat, afdelingshoofd in gemeente Tilburg (LinkedIn)
  6. Patrick Nelen, Idealiter (LinkedIn)
  7. Rutger den Toom, beleidsadviseur in gemeente Goes (LinkedIn)
  8. Sanne Schwarte, programmamanager in gemeente Weert (LinkedIn)

Moderatie: Richard van Breukelen (LinkedIn).
PBLQ, oud-bestuurder Belastingdienst, Rijkswaterstaat. 

<<Een verslag van dit gesprek lees je op iBestuur>>

Met medewerkers

Wat betekent op weg naar 100% selfservice voor medewerkers? Wat brengt de geïntegreerde Burgerzaken oplossing van Dimpact teweeg?

  1. Agnes Huisman, adviseur in gemeente Zwolle (LinkedIn)
  2. Alice Vrielink, mw. informatievoorziening in gemeente Twenterand (LinkedIn)
  3. Angela van Oirschot, uitvaartcoördinator bij Monuta (LinkedIn)
  4. Fayssal Hamdaoui, mw. Burgerzaken bij gemeente Lingewaard (video/LinkedIn)
  5. Leon Meulemeesters, beleidsmedewerker informatievoorziening bij gemeente Gemert-Bakel (LinkedIn)
  6. Menira ten Voorden, applicatiebeheerder in gemeente Almelo (LinkedIn)

Moderatie: Math Muijres (LinkedIn).
Betrokken bij implementatietrajecten Dimpact.

Uitsmijter: 'De toekomst is nooit af...'

"Overheden staan voor diverse nieuwe uitdagingen door het internet en doordat de wereld snel verandert onder invloed van technologische ontwikkelingen. Door de hyperconnectiviteit van de ‘burger’ ontstaat er een andere verhouding met de omgeving en hoe deze bestuurd dient te worden. Vergaande digitalisering van overheidsprocessen en procedures moeten zorgen voor samenwerking met de burger.", aldus uitsmijter Peter Ros.

Deel via:

‘Samen de juiste balans vinden tussen mensen, processen en kwaliteitsbeleving.’

Sanne van der Zanden, Customer Care manager
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267