Direct naar de content
icon search white
Gemeente Waddinxveen

Sta dicht bij medewerkers, inwoners en ondernemers.

1 november 2017
1430-#LSG17-winnaar-Waddinxveen-P1220680.jpg
Aantal inwoners 26.901 CBS, april 2017
Selfservicepercentage iHuwelijk 80% september 2017
Selfservice iVerblijf & Adres 89% september 2017

De gemeente Waddinxveen is de winnaar van de categorie 'Grootste stijger' binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Bovendien is zij benoemd tot uitblinker in 2 andere categorieën: 'iBurgerzaken' en 'Verhuizen'. En dat binnen 1,5 jaar nadat het project iBurgerzaken werd gestart in deze gemeente. Dat was mogelijk door al die tijd dicht bij medewerkers, inwoners en ondernemers te staan.

Aad Six, Hoofd afdeling Publieksplein bij gemeente Waddinxveen, geeft een kijkje in de keuken:

Andere manier van werken

De samenleving en de rol die de gemeente hierin speelt, veranderen snel. Op verschillende punten zijn wij klaar voor de toekomst, want ook dan willen wij er zijn voor onze inwoners! De visie op (digitale) dienstverlening is daarom breed neergezet in onze gemeente. Zo weten alle medewerkers dat wij het onze inwoners zo gemakkelijk mogelijk willen maken. En daar horen andere dienstverleningskanalen zeer zeker bij. Burgers en bedrijven willen bijvoorbeeld zelf zaken kunnen regelen met de gemeente. Deze selfservicemogelijkheden bieden wij bijvoorbeeld met de verschillende apps van iBurgerzaken.

De juiste dynamiek en zichtbare resultaten

De invoer van iBurgerzaken heeft de afgelopen 1,5 jaar gezorgd voor een nieuwe manier van werken. Deze werkwijze wordt door zowel medewerkers als klanten breed gedragen. En dat kan, want onze gemeente is klein. Daardoor staan wij dicht bij ‘onze’ medewerkers, inwoners en ondernemers. De drempel om met hen in gesprek te gaan is laag. Hierdoor kunnen wij hen optimaal van dienst zijn. En dat doen we het liefste op de gebieden die hen het meeste raken. En dienstverlening is er daar zeker één van.

Voldoende aandacht voor zowel medewerkers als inwoners en bedrijven is gedurende een verandertraject erg belangrijk. Het is aan ons om te laten zien hoe wij dienstverlening centraal zetten. En tegelijkertijd te zorgen dat ze het digitale kanaal ook omarmen, zowel intern als extern. Daarom hebben we projectteams en zoeken we bewust de media op. Zo was er de nodige PR rondom de ‘natte handtekening’ onder de eerste digitaal ontvangen aangifte geboorte vanuit huis. En zo kennen we ook het project Waddinxveen dat is andere koek.

De kers op de taart

Er zijn meer dan 100 gemeenten die iBurgerzaken gebruiken en dan weten wij 3 prijzen in de wacht te slepen!? Dat we uitblinker zijn in 2 categorieën is de slagroom op de taart. Het bewijs dat we goed bezig zijn als gemeente Waddinxveen. Dat we winnaar zijn in de categorie 'Grootste stijger' is de kers op onze taart. Nu gaan we zelf op zoek naar de chocolaatjes en aardbeitjes, want er ligt nog een hele wereld voor ons open...

Deel via:

Bereken je tijdsbesparing met iBurgerzaken

Wist je dat je met iBurgerzaken minimaal 5 minuten per verwerking van een verhuizing bespaart?

Hoeveel transacties verwerk je per jaar?

Aantal huwelijken
Aantal geboorten
Aantal overlijden
Aantal adreswijzigingen
Aantal reisdocumenten
Aantal rijbewijzen

Download gratis je volledige overzicht met werkdrukverminderingen.

In dit overzicht vind je alle werkdrukverminderingen uitgewerkt in een overzichtelijk PDF bestand. Vul onderstaande gegevens in en je krijgt de PDF gemaild.

Bedankt voor het downloaden van de PDF. Neem contact met ons op als jij nog meer informatie wil.

Huwelijken -- %
Geboorten -- %
Overlijden -- %
Adreswijzigingen -- %
Reisdocumenten -- %
Rijbewijzen -- %
Totaal -- %

Bekijk het volledige overzicht met besparingen.

Burgerzaken

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten.

Burgerzaken

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442