Direct naar de content
icon search white
iVerblijf & Adres Inschrijving

Almelo controleert extra op identiteitsfraude

4 september 2017
110_89acc2ba864926c.jpg
Slachtoffers identiteitsfraude 500 per dag
Optimale fraudecontrole >3.000 verschillende type identiteitsbewijzen
Onze droom 80% gaat met een BSN naar huis

Gemeente Almelo gaat de strijd aan met identiteitsfraude en verbetert tegelijkertijd haar dienstverlening. Almelo was actief betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van iVerblijf & Adres Inschrijving inclusief integratie met id-burger. Hierdoor controleren de medewerkers op een veilige, snelle en vooral eenvoudige manier de identiteit. Bovendien is het handmatig ingeven van de persoonsgegevens en documenten toevoegen aan het zaakdossier voortaan overbodig. Dat verbetert de dienstverlening en vermindert de werkdruk.

Zekerheid over identiteit

Met de id-burger document reader voert gemeente Almelo, aan de balie, automatisch een optimale fraudecontrole uit voor meer dan 3.000 verschillende type identiteitsbewijzen. Deze controle op authenticiteit (echtheidskenmerken) geeft de medewerker een grote mate van zekerheid dat het gebruikte document echt en geldig is.


“Zeker bij de eerste inschrijving en hervestiging is het van belang een goede controle te doen van de persoon aan de balie en zijn identificatiedocumenten. Want door inschrijving in de BRP heeft men immers recht op allerlei voorzieningen en diensten.”, benoemt Menira ten Voorde- Demir, BRP specialist bij gemeente Almelo. “Voor elke inschrijving is zekerheid over de juistheid van de identiteit daarom noodzakelijk. Daarbij wil je als gemeente taken bovendien beter en sneller uitvoeren.”

Voorkomen look-a-like-fraude

Met behulp van een specifieke camera controleert de gemeente vervolgens of de identiteit ook bij de burger aan de balie hoort; komt de aanbieder van het identiteitsbewijs overeen met de pasfoto op het aangeboden document? Deze automatische gezichtsvergelijking zet je in ter voorkoming van look-a-like fraude.


“Identiteitscontrole, en zeker look-a-like-fraude, is een vak apart”, vult Chino Klaverweide-Lorteije, eigenaar ORIBI id-solutions aan. “Fraudebestrijding krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht en gemeenten hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid, aangezien zij inwoners registreren en identiteitsbewijzen uitgeven.”

De burger heeft snel zijn BSN

Inschrijving op basis van paspoort of identiteitsbewijs wordt aan de balie afgehandeld en de burger krijgt meteen zijn Burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft hij nodig voor eventuele andere voorzieningen, dus dat leidt tot tevreden klanten.


“iVerblijf & Adres Inschrijving is volledig geïntegreerd met id-burger, waardoor de gescande gegevens bijvoorbeeld geautomatiseerd in de nieuwe zaak binnen iBurgerzaken worden overgenomen en worden opgeslagen in het documentsysteem. Daarmee besparen we veel tijd en kunnen we de burger snel helpen.”, sluit Menira af.

Deel via:

Eerste inschrijving en hervesting

De strijd aangaan met identiteitsfraude en tegelijkertijd de dienstverlening verbeteren.

Eerste inschrijving en hervesting

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442