Direct naar de content
icon search white
iBurgerzaken voor allemaal

Thema 2 | Dienstverlening op locatie

Burgers, bedrijven en instellingen die alsnog naar de gemeentebalie komen wil je zo goed en snel mogelijk van dienst zijn. Zij verschijnen bijvoorbeeld aan de balie omdat er geen e-dienst mogelijk is voor een specifiek proces of omdat ze het online proces niet kunnen doorlopen, bijvoorbeeld omdat ze niet digivaardig zijn of niet wisten dat de e-dienst bestaat. Het werkt fijn natuurlijk als je dan werkt met een Burgerzakensysteem wat je ondersteunt om deze klant optimaal van dienst te zijn. 

Tweede (klant)scherm bij de balie

iBurgerzaken beschikt over de mogelijkheid om iemand mee te laten kijken bij wat de ambtenaar invult. Dit ziet de burger op een tweede monitor waarbij enkel de gegevens getoond worden die relevant en toegestaan zijn voor deze persoon. Ziet de inwoner dat er iets verkeerd gaat zoals een typefout? Dan kunnen ze dat direct laten weten. Zo maakt het klantscherm de dienstverlening transparant. Bijkomende voordelen: je verhoogt de efficiëntie van het proces en de kwaliteit van de registratie.

Eerste inschrijving

Een proces wat bijvoorbeeld niet online kan is de eerste inschrijving of hervestiging. Bij grote gemeenten gaat dat vaak om grote aantallen, denk aan arbeidsmigranten en internationale studenten. Juist omdat ze vaak in specifieke periodes met grotere aantallen verschijnen wil je ze zo goed en snel mogelijk kunnen helpen. Dat kan dankzij de integratie tussen iBurgerzaken en id-burger. Met de documentreader voer je, aan de balie, automatisch een optimale fraudecontrole uit voor meer dan 3.000 verschillende type identiteitsbewijzen. Dankzij de integratie worden deze gegevens én documenten geautomatiseerd overgenomen in iBurgerzaken. Dit maakt het handmatig ingeven van de persoonsgegevens en documenten aan het zaakdossier overbodig. Daardoor kunnen gemeenten de strijd aangaan met identiteitsfraude én tegelijkertijd de dienstverlening verbeteren, want de burger gaat de deur uit met een Burgerservicenummer (BSN). Erg prettig omdat ze hun BSN nodig hebben voor andere voorzieningen. Bovendien kost het proces op deze manier 13 minuten minder per transactie en verschuiven de bijkomende taken bij veel gemeenten zelfs helemaal naar de frontoffice.

Procesoptimalisatie

Met iBurgerzaken zetten we in op procesgestuurd en zaakgericht werken, het één-klik-principe en multitasking waardoor altijd alle benodigde, actuele informatie binnen handbereik is.  

 

Deel via:

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)