Direct naar de content
icon search white
Droombeeld

De burger en de toekomst

Onze droom is gevisualiseerd over de tijdslijnen vanuit medewerkersperspectief en burgerperspectief. En gezien vanuit de aspecten dienstverlening, gegevens en identiteit. In de dienstverlening van de overheid staat de burger centraal en wordt hij of zij maximaal geholpen in zijn leefomgeving.

Toekomstdroom-PRLG.jpg

Een eigen Burgerportaal

In onze droom heeft de burger een eigen Burgerportaal, dat altijd en overal beschikbaar is. Via een smartphone worden 95% van de dienstverleningsvragen gedaan. Niet alleen burgerzakendienstverlening, maar ook andere gemeentelijke dienstverlening. En zelfs de totale overheidsdienstverlening is beschikbaar in dit Burgerportaal.

Dit Burgerportaal kent 2 hoofdfuncties:

  • Per gebeurtenis ( verhuizen, geboorte, huwelijk etc.) worden eenvoudig de diensten aangeboden vanuit het concept "klaar terwijl u wacht";
  • De burger krijgt proactief informatie over zijn leefomgeving en kan zelf bepalen wie welke gegevens mag ontvangen. Ofwel de regie van je eigen gegevens is van mijn.overheid.nl gegaan naar mijn.ik.nl.

Ook voor complexere dienstverlening

Voor de complexere dienstverleningsproducten of de doelgroep die minder mobiel/minder digivaardig is, kan via het portaal direct een videoconferentie plaatsvinden met betrokkenen specialisten en de burger zelf. Of er wordt een afspraak gepland bij de burger thuis of in zijn omgeving. Dit betekent dus geen balies en geen afspraken meer in het gemeentehuis.

De vaststelling van de identiteit gaat dan via zijn Burgerportaal. Daarbij worden de locatie, de gezichtsscan en de scan van het identiteitsbewijs via zijn mobiele telefoon automatisch vastgesteld. En daarmee verlengt de burger de zeer beveiligde toegang tot zijn Burgerportaal.

Worden onze dromen werkelijkheid?

Zelf denk ik dat deze Burgerdroom werkelijkheid wordt binnen 5 tot 10 jaar. Laat me weten hoe jij erover denkt…

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442