Direct naar de content
icon search white
Droombeeld

De burger en de toekomst

Onze droom is gevisualiseerd over de tijdslijnen vanuit medewerkersperspectief en burgerperspectief. En gezien vanuit de aspecten dienstverlening, gegevens en identiteit. In de dienstverlening van de overheid staat de burger centraal en wordt hij of zij maximaal geholpen in zijn leefomgeving.

afbeeldng.jpg

Een eigen burgerportaal

In onze droom heeft de burger een eigen Burgerportaal, dat altijd en overal beschikbaar is. Via een smartphone worden 95% van de dienstverleningsvragen gedaan. Niet alleen burgerzakendienstverlening, maar ook andere gemeentelijke dienstverlening. En zelfs de totale overheidsdienstverlening is beschikbaar in dit Burgerportaal. Dit Burgerportaal kent dan ook meerdere functies:

 

 

 

MijnDienstverlening

Als burger verwacht je een adequate dienstverlening van de gemeente. Door middel van spraak, chat of via het burgerportaal neem je via MijnDienstverlening je overheidsdiensten af. Jij bepaalt welke relevante eigenschappen (attributen) worden gedeeld met welke overheidsinstantie, of juist niet. Dit betekent meer controle voor de burger; regie op gegevens.

MijnGegevens

Aangiftes doen met volledige controle over jouw gegevens; je deelt je gegevens enkel met jouw goedkeuring en met gebruik van encryptiemethodes. In MijnGegevens vind je een overzicht van alle instanties waarmee jij je persoonsgegevens deelt binnen MijnIk. Hiermee heb je volledige inzicht in welke overheidsinstanties bij je persoonsgegevens kunnen. Het delen van je persoonsgegevens wordt zo een veilige, betrouwbare en overzichtelijk onderneming.

MijnIdentiteit

Met MijnIdentiteit krijg je de vrijheid om te bepalen hoe de authenticatie plaatsvindt in MijnIk. Zo is het mogelijk jezelf te authentiseren via een persoonlijke code, vingerafdruk of gezichtsherkenning. In de toekomst fungeert MijnIk bovendien als digitaal identificatiemiddel; een persoon kan zich identificeren met MijnIk, het gebruik van identiteitsbewijs of paspoort is niet langer nodig.

MijnMening

Als burger wil je graag je stem laten horen! Via MijnMening krijg je meer inspraak op gemeentelijke kwesties. Dus ben je het niet of juist wel eens met bepaalde projecten? Laat het vooral weten via de MijnMening. Dit is daarmee een onderdeel van MijnIk dat de gemeente zelf regelmatig actief zal inzetten.

MijnOmgeving

Op de hoogte blijven van alle belangrijke zaken binnen je leefomgeving kan via MijnOmgeving. Zijn er belangrijke besluiten genomen door gemeenten, provincies en waterschappen die invloed hebben op je leefomgeving? Zijn er belangrijke of interessante bijeenkomsten of evenementen? Wanneer wordt de groencontainer opgehaald? Wanneer is het koopzondag? Via MijnOmgeving ben je altijd op de hoogte.

Nieuwsgierig? Installeer nu!

Je kunt de app MijnIk nu al installeren op je eigen mobiele telefoon! Ook kun je in de flyer nog meer lezen over deze app die we op dit moment ontwikkelen. En als je leuke ideeën hebt over hoe we deze app kunnen inzetten binnen jouw gemeente dan horen we het uiteraard graag... 

Ook voor complexere dienstverlening

Voor de complexere dienstverleningsproducten of de doelgroep die minder mobiel/minder digivaardig is, kan via het portaal direct een videoconferentie plaatsvinden met betrokkenen specialisten en de burger zelf. Of er wordt een afspraak gepland bij de burger thuis of in zijn omgeving. Dit betekent dus geen balies en geen afspraken meer in het gemeentehuis.

De vaststelling van de identiteit gaat dan via zijn Burgerportaal. Daarbij worden de locatie, de gezichtsscan en de scan van het identiteitsbewijs via zijn mobiele telefoon automatisch vastgesteld. En daarmee verlengt de burger de zeer beveiligde toegang tot zijn Burgerportaal.

Worden onze dromen werkelijkheid?

Zelf denk ik dat deze Burgerdroom werkelijkheid wordt binnen 5 tot 10 jaar. Laat me weten hoe jij erover denkt…

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442