Direct naar de content
icon search white
En de nieuwe documentcreatietool

Gemeente Landsmeer gaat live met iNationaliteit: “Gewoon doen!”

1 juli 2019
writing-1149962.jpg
naturalisatieceremonies 4 met persoonlijke noot van de burgemeester
aantal gemeenten 68 operationeel met iNationaliteit

In de maand juni is de gemeente Landsmeer aan de slag gegaan met iNationaliteit. Van een oude methode met veel papier, mapjes en handmatig inkloppen. Nu een geautomatiseerd systeem waarbij je veel tijd gaat besparen, minder kans hebt op fouten en overzichtelijk naturalisaties en optieverzoeken doorvoert. Lees hier meer over de ervaringen van Sonja van den Bosch, applicatiebeheerder iBurgerzaken, en Gerja Schans, backofficemedewerkster Burgerzaken, over wat iNationaliteit voor de gemeente Landsmeer heeft betekend.

100% vooruitgang met iNationaliteit

“Voorheen werkten we ‘old-school’ in Word. Daarin moesten we alles zelf opzoeken, aanpassen en opslaan in mapjes op de computer.” zo vertelt Sonja. Gerja vult haar aan: “De afgelopen week heb ik 6 naturalisaties gehad. Ik ben hier 2 dagen mee bezig geweest op de ‘old-school’ manier. Als ik nu kijk naar hoe dit werkt in iNationaliteit gaat, ben ik zeker veel minder tijd kwijt zijn.”. Iris Verbakel, consultant customer care bij PinkRoccade Publiekszaken, voegt hieraan toe: “Na de implementatie heb ik een foto ontvangen van de huidige manier van werken voor naturalisaties: letterlijk met de handen in het haar. Nu hoop ik nog eens foto te ontvangen waar ze lekker relaxed naturalisaties en optieverzoeken verwerkt in iBurgerzaken.”. Dat vertrouwen is er in ieder geval al wel vanuit Sonja en Gerja zo delen zij; “We zijn nog maar net van start. Maar we kijken met vertrouwen dit proces tegemoet.”.

Foutloos, snel en overzichtelijk naturalisaties doorvoeren

Gerja vervolgt: “Alle benodigde formulieren van iNationaliteit zitten in het proces. Dat is heel erg fijn! Ook dat het systeem automatisch variabelen zoals namen invult is prettig. Voor de livegang met iNationaliteit moest ik namelijk alle namen intypen. Een typfout is natuurlijk zo gemaakt en door het automatisch vullen van de documenten met de juiste gegevens, is er minder risico op fouten.”. Sonja geeft aan: “Ook met de nieuwe documentcreatie tool zijn we erg blij! In plaats van 4 keer accepteren voordat je een wijziging kunt doorvoeren. Nu kan dit met 1 druk op de knop: opslaan.” Ze vervolgt: “Het is ook erg overzichtelijk, zo zie je in het proces en waar je de documenten aanpast meteen welke documenten er allemaal zijn. Daardoor kun je ook snel wijzigingen aanbrengen.”.

Gewoon gaan: met vertrouwen in iBurgerzaken

“Tuurlijk is het spannend om dit proces nu volledig digitaal aan te pakken. Maar ik dacht: laat maar komen, ik kon niet wachten! Gewoon stapje voor stapje het proces doorlopen. Het systeem ondersteunt je door het proces heen, zoals je ook bij andere processen bent gewend.” vertelt Gerja. Iris geeft aan: “Het is leuk om reacties te krijgen van vele gemeenten die aan de slag zijn, dat iBurgerzaken het proces goed ondersteunt.”. Gerja sluit af: “Met vertrouwen zijn we de eerste dagen aan de slag gegaan. De winst hiervan komt over een tijdje zeker naar voren.”.

Wil je ook aan de slag?
De gemeenten die niet hebben deelgenomen aan regiosessies, worden benaderd om ook de live-gang in te plannen. Kan je niet wachten? Neem dan contact op met Saskia Hendrikx, projectmanager Publiekszaken.

Deel via:

Burgerzaken

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten.

Burgerzaken

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Ik krijg binnen de uitvoering van projecten energie van de meest efficiënte planning, kwaliteit van dienstverlening en het snel wegnemen van belemmeringen.’

Saskia Hendrikx, Projectmanager Publiekszaken
Saskia Hendrikx

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1381