Direct naar de content
icon search white
6 december 2016 - Nieuwsbericht

Run op paspoorten, maar nauwelijks wachttijden

Het digitaal aanvragen van reisdocumenten is in gemeente Almelo mogelijk sinds 1 november.

Digitaal aanvragen reisdocumenten in gemeente Almelo

Het digitaal aanvragen van reisdocumenten is in gemeente Almelo mogelijk sinds 1 november. De gemeente is daarmee de eerste in Nederland. Vijf jaar geleden verstrekte de gemeente aan het einde van het jaar in korte tijd 2.500 reisdocumenten, dus ook nu worden in november en december veel aanvragen verwacht. “Met de online-service in combinatie met de snelbalie kunnen we de wachttijden in de publiekshal aanzienlijk verminderen”, voorziet manager Burgerzaken Evelien van Rijswijk-Hendriks.

Toelichting: Eind 2011 werden meer aanvragen gedaan dan normaal door veranderingen in de regels. In 2012 verviel immers de bijschrijving van kinderen in het paspoort van de ouders. Bovendien werden de legeskosten voor het aanvragen van reisdocumenten verhoogd. Het gevolg: extra veel aanvragen, zodat ze onder de 'oude' regels zouden vallen...

Afhandeling aanvraag in minder dan 5 minuten

Gemeente Almelo is de eerste gemeente die inwoners de mogelijkheid biedt om een nieuw reisdocument digitaal aan te vragen. Op de site van de gemeente kunnen burgers met behulp van hun DigiD een ID-kaart (13 jaar en ouder) of paspoort (18 jaar en ouder) aanvragen. „Ze hoeven dan alleen de lichaamslengte in te voeren en te betalen. De rest van de gegevens is al ingevuld.”, verklaart Van Rijswijk.

Bij de online aanvraag wordt gelijk een afspraak gepland voor de afronding van de aanvraag. Voor het inleveren van pasfoto’s, afnemen van vingerafdrukken en het zetten van een handtekening is in het stadhuis een snelbalie ingericht. De aanvrager wordt in de ontvangstbevestiging van de aanvraag naar deze balie verwezen. Het scheelt per afspraak de helft van de tijd aan de balie. De burger staat binnen 5 minuten weer buiten.

Sneller voor dezelfde prijs

Er wordt van deze werkwijze al redelijk veel gebruikgemaakt. De vlotte afhandeling heeft immers geen invloed op de prijs van de reisdocumenten. Vervolgens wordt het reisdocument klaargemaakt en kan de aanvrager deze na 5 dagen, op elk gewenst moment, komen ophalen bij het uitgifteloket.

Veel andere gemeenten spelen met het idee om hun paspoortaanvragen te digitaliseren. Naast voordelen voor de burgers wordt immers ook de werkdruk voor de ambtenaren verminderd door deze werkwijze. Er wordt daarom door diverse gemeenten nieuwsgierig meegekeken met de ervaringen van Almelo.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442