Direct naar de content
icon search white
29 december 2016 - Nieuwsbericht

De 10 best gelezen artikelen in 2016

Elke maand publiceren we artikelen in onze nieuwsbrief die jullie prikkelen. De best gelezen artikelen in elke uitgave zijn de klantverhalen, de voorbeelden van collega-gemeenten, en de opiniestukken. Dit waren jullie 10 favorieten in 2016.

1. Run op paspoorten, maar nauwelijks wachttijden

Het digitaal aanvragen van reisdocumenten is in gemeente Almelo mogelijk sinds 1 november. De gemeente is daarmee de eerste in Nederland. “Met de online-service in combinatie met de snelbalie kunnen we de wachttijden in de publiekshal aanzienlijk verminderen”, voorziet manager Burgerzaken Evelien van Rijswijk-Hendriks. > Lees deze best practice nog eens.

2. Rubriek 'Wetenswaardigheiden Burgerzaken'

In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken staat de rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van de hand van Mat Keijers. Steevast belandt deze in de top 3 van best gelezen artikelen. De hoogst scorende was die waarin de nieuwe innovatie "Oribi en iBurgerzaken" werd aangekondigd.

3. Versterk de toekomst van Burgerzaken

De afdeling Burgerzaken is aan verandering onderhevig. De opkomst van digitale dienstverlening is onvermijdelijk. Het beleggen van bepaalde taken bij andere instanties is wellicht logisch of noodzakelijk. Een aantal specifieke zaken zou ik echter willen bestempelen tot het UNESCO Burgerzaken erfgoed. En daarnaast zou ik willen oproepen om werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Om zo meer te kunnen betekenen voor de burger. > Ben je het nog altijd eens met Jurriaan zijn stelling?

4. Het is dé tijd voor de elektronische handtekening

In oude tijden schreef men met een aangepunt houtje of een pen van riet. Later werd de ganzenveer populair, waarmee men zelfs kon kalligraferen. Maar steeds moest de pen in een inktpot worden gedoopt. Een tijdrovende klus… Dat leidde tot de vulpen en uiteindelijk de ballpoint. Nu staan we aan de vooravond van de perfecte elektronische handtekening onder de digitale aangifte. Een ontwikkeling, typisch voor deze tijd, met maximale klantvriendelijkheid als resultaat. > Lees de blog over deze innovatie nog eens op je gemak.

5. Ontwikkelen, testen en gebruiken

De kwartiermakers van iBurgerzaken hebben tijdens diverse pilots ervaren dat het noodzakelijk en prettig is dat (balie)medewerkers kunnen oefenen. Naast het voorkomen van fouten, wordt de gewenste productiviteit van de medewerkers hierdoor sneller behaald. Vandaar dat diverse gemeenten hebben aangegeven over een eigen testomgeving te willen beschikken. > Wij vonden deze tip net zo handig als jij.

6. Workshop 'Groene verhuizing' gemeente Ede

De doorlooptijd van een digitale aangifte verhuizing was ten tijde van het NVVB congres in Ede al verlaagd van 8 minuten naar 1 minuut. > Lees Henk van den Boom zijn uitspraken en verwachtingen nog eens terug...

7. Kwartiermaker zijn...

Centraal in ons beleid staan co-creatie en innovatie. Voor de één zijn dat woorden, maar voor ons zit dat in de genen! Samen met onze kwartiermakers zorgen we zo voor de mooiste Publiekszaken producten. Kwartiermaker zijn is dus een belangrijke taak, maar ook een hele leuke! > Ben jij ook enthousiast geworden van dit artikel?

8. Ontwikkeling iBegraafplaatsen gestart

De ontwikkeling van iBegraafplaats is gestart! De verwachting is dat we eind Q1 2017 met de eerste kwartiermakers een pilot starten. Met daarin alle functionaliteit die nodig is om de begraafplaatsadministratie te kunnen beheren. > Net als wij, vond ook jij dit super leuk nieuws.

9. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden

Een volle koelkast leidt snel tot een volle maag, ontdekte hoogleraar Brian Wansink van Cornell University. Want hoe lager de drempel, hoe sneller we toehappen. Eetbeslissingen nemen we zonder nadenken, uit gewoonte of verveling. De verleiding van veel eten kunnen mensen simpelweg niet weerstaan, legt Wansink in Slim by Design uit. En hier de parallel naar verleiden naar digitale dienstverlening, want het draait allemaal om gedragsverandering. > Zet jij nu de principes van EAST in bij het verleiden naar het digitale kanaal?

10. Geboorte-appje naar gemeente

Mijn goede voornemen ‘meer mensen informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening’ heeft een enorme boost gekregen dankzij een prachtige publicatie in het AD. Maar ook op andere gebieden zijn de eerste – voorzichtige – stapjes al gezet... > Controleer of Jurriaan zijn doelen en goede voornemens heeft behaald.

Alle digitale nieuwsbrieven van PinkRoccade Publiekszaken lees je hier.

Deel via:

‘Verleid jouw burgers en bedrijven naar het digitale kanaal!’

Sanne van der Zanden, Marketing- & communicatiespecialist
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267