Direct naar de content
icon search white
4 september 2017 - Blog

Wetenswaardigheden Burgerzaken (september 2017)

Dit keer ga ik dieper in op ons portfolio van Burgerzaken. Ofwel…waar staan we en waar zijn we mee bezig, nu en komend jaar? Een snel overzicht wat er allemaal aan nieuwe producten en diensten op je afkomt en waar je alvast rekening mee kunt houden.

Veel leesplezier en ik hoop jullie allen te ontmoeten tijdens de komende regio-overleggen van de GebruikersVereniging en op het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) op 17 november 2017.

De stand van zaken: BRP en iBurgerzaken

De landelijke BRP is van de baan. Helaas. Het nieuwe initiatief van een landelijke gemeentelijke BRP is in onderzoek. Hierover zal men begin 2018 meer duidelijkheid geven. Ik hoop dat dit VNG-initiatief doorgaat. We gaan dit initiatief dan ook ondersteunen. En mocht de landelijke voorziening er komen, dan gaan we daar op aansluiten.

Hoe dan ook, de komende jaren is er geen landelijke oplossing. Tot dan gaan we de laatste app, zijnde iVerkiezing omzetten in iBurgerzaken. En gaan we een nieuwe app ontwikkelen; iNaturalisatie. Daarmee hebben we alle burgerzakenmodules gereed in iBurgerzaken.

Performance en beschikbaarheid iBurgerzaken

De laatste tijd hebben we veel energie en werk verricht aan het verhogen van de performance en beschikbaarheid van iBurgerzaken. Ik ben afgelopen 2 weken op bezoek geweest bij een 10-tal gemeenten en daar vooral hierover gesproken. Het was goed om te horen dat bij deze gemeenten de verbeteringen een positief effect hebben op de tevredenheid van de medewerkers en vooral ten goede komen van de snellere afhandeling van de baliewerkzaamheden.

Ook de gefaseerde uitlevering heeft goed bijgedragen tot vermindering van storingen van iBurgerzaken. Met dank aan de 7 gemeenten die als 1e live gingen met release 2.9.

Uiteraard gaan we door met de verbeteringen, doch mocht je na release 2.9 nog niet tevreden zijn over de performance, dan laat het ons weten via onze helpdesk. Het kan aan de techniek of aan verkeerde instellingen liggen, of zelfs aan een verkeerde werkwijze. We maken dan afspraken om testen op locatie te doen.

Stijging selfservicepercentages

Tot slot over de huidige stand van zaken is het fijn om te zien hoeveel gemeenten meedoen aan de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) en vooral welke super resultaten geboekt worden. Top te zien hoe een gemeente van 13% naar 70% selfservice gaat in 6 maanden tijd… Maar ook fijn te horen dat de medewerkers daardoor eindelijk aan ander werk toekomen, omdat er minder baliewerkzaamheden zijn.

Ik ben blij dat we de leerervaringen gaan delen op het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17). Tjerk heeft hier zijn voorwoord van deze nieuwsbrief aan gewijd. Mijn oproep: kom hier naar toe. We willen graag dat je iBurgerzaken maximaal gebruikt en daarmee de burger blij maakt en jezelf ook. Vandaar ook dat dit congres voor alle iBurgerzaken medewerkers is bedoeld om te leren van elkaar en dit keer … zonder kosten.

De nieuwe ontwikkelingen en iBurgerzaken

Onderstaand een opsomming van onze nieuwe innovaties. Maar daarmee heb je nog geen goed beeld van wat deze innovatie voor de gemeente betekenen. Vandaar dat we op initiatief van de GebruikersVereniging op 7 plaatsen in Nederland (dus altijd dicht in de buurt) speciale sessies organiseren waarin je de oplossingen kunt zien en direct vragen kunt stellen. Ofwel we komen naar je toe om de nieuwe ontwikkelingen toe te lichten!

(meer informatie & aanmelden)

iVerkiezing

Zoals vermeld zijn we gestart met iVerkiezing. Komende verkiezingen gaan we met 5 gemeenten live en voor de verkiezingen in 2019 is het product voor alle gemeenten beschikbaar. iVerkiezing is gericht op minder handmatig werk, zoals in het aantal stappen als ook in de mutatieverwerking.

iBegraafplaats

Reeds in gebruik bij 3 gemeenten en nog dit jaar zijn er productdagen gepland (meer informatie & aanmelden). Mooi te vermelden dat Nunspeet vorige week live is gegaan met integratie van iOverlijden met iBegraafplaats. Een unieke toegevoegde waarde voor de gemeenten en uitvaartverzorgers.

Meer over dit product lees je op www.ibegraafplaats.nl.

iRapportage

Dit wordt een nieuwe productlijn waarin meerdere rapportage opties mogelijk zijn. Mijn beleid is dat:

  • gebruikers eenvoudig overzichten kunnen draaien;
  • beheerders zelf overzichten kan maken op eenvoudige wijze;
  • management inzicht krijgt in de workload van aanvragen en selfserviceresultaten;
  • ook de geo-gegevens met persoonsgegevens gecombineerd worden;
  • we maximaal gebruik maken van wat gemeenten al hebben aan tooling, zoals de toolkit van Informatievoorziening of Cognos.

iRapportage Dashboard wordt eind dit jaar opgeleverd. iRapportage Reports, met 50 standaard Burgerzaken overzichten, komt begin 2018 ter beschikking.

iKoppelingen

Er zijn in het land veel koppelingen en iedere gemeente heeft of krijgt er mee te maken. Dit zijn complexe invoeringstrajecten waarbij het van belang is dat de koppelingen bij iedere release ook goed blijven werken. Dus zorgvuldigheid moet er zijn. Maar het levert ook veel toegevoegde waarde. En het dubbel invoeren van een burgerzakentransactie behoort dan tot het verleden.

Voor de zaakkoppelingen geldt dat we operationeel zijn met onze iZaaksuite, Version (Vicrea) en met e-Suite (Atos/Dimpact). Nog dit jaar komen ter beschikking de koppeling met Djuma (Circle), Join (Decos) en GreenValley en naar verwachting ook de koppeling met Brein. De koppelingen met de overige zaaksystemen (o.a. PerfectView, Zaak.nl, Mozard, Corsa) staan nog in de zogenaamde back log.

Zodra een koppeling operationeel is, ontvang je van ons een uitnodiging voor een productdag en op de speciale sessie gaan we de voordelen en leerervaringen met je delen.

Andere koppelingen zoals koppelingen met JCC betalen en JCC afspraken, zijn het 4e kwartaal ook leverbaar. In ontwikkeling zijn nog de koppeling met Docudistri en Q-matic.

iVerblijf & Adres Inschrijving

Een mooi innovatief traject samen met ORIBI id solutions en met grote toegevoegde waarde met betrekking tot fraudebestrijding. Gemeente Almelo is operationeel en met de gemeenten Assen en Groningen zijn pilotafspraken gemaakt. De eerste productdag in Almelo is gepland (meer informatie & aanmelden).

Over de koppeling met Keesing worden binnenkort afspraken gemaakt.

iRijbewijzen en iReisdocumenten uitbreidingen

Ik merkt dat er nog maar een beperkt aantal gemeenten gebruik maakt van de selfservicefunctionaliteit van iRijbewijzen en iReisdocumenten: plannen afspraak en vooraf betalen vanuit huis. Op de speciale regionale sessie willen we graag ingaan op de voordelen hiervan en de werkdrukvermindering.

In deze lijn: de koppeling van thuisbezorgen met AMP is operationeel bij gemeente Twenterand. Op korte termijn zal een productdag worden georganiseerd samen met AMP.

De koppeling met Dynalogic en Post.nl staan nu op de planning.

Regio-overleggen GebruikersVereniging

Tot zover de grotere innovaties op een rij. Tijdens de speciale regio-overleggen van de GebruikersVereniging gaan we ook verder in op de ontwikkelingen van iPost, iSMS, BAG-koppeling Burgerzaken en iBrondocumenten. (meer informatie & aanmelden)

Innovaties ICT, beveiliging en security

Volgende nieuwsbrief wil ik verder ingaan op de innovaties aangaande ICT, beveiliging en security. Ook op onze speciale regiodagen met de GebruikersVereniging gaan we het hier over hebben en zijn deskundigen aanwezig voor uw vragen.

Kortom… aan innovaties en plannen geen gebrek. Kom naar de speciale sessie in oktober van de GebruikersVereniging. Deze sessies zijn zeker ook bedoeld voor de teamleiders, key users en proceseigenaren Burgerzaken.

Hopelijk gaan ik je daar ontmoeten. Mocht je al direct vragen hebben, bel je accountmanager. 

---- 

Ontvang je onze Publiekszaken nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen... Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar je collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442