Direct naar de content
icon search white
6 oktober 2016 - Blog

Wetenswaardigheden Burgerzaken (okt. 2016)

De eerste twee onderwerpen deze maand: "oBRP en de Tribune op 8 december" en "Enthousiaste kwartiermakers voor iBegraafplaatsen en iVerkiezingen". 

In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, vind je voortaan een rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van mijn hand. In deze rubriek beschrijf ik onderwerpen als: Wat viel mij op in het nieuws? Wat vind ik goed aan deze ontwikkeling? Wat vindt PinkRoccade Publiekszaken van een bepaalde ontwikkeling in de branche? In deze rubriek bekijk ik het nieuws met mijn Burgerzakenbril op, maar zeker ook vanuit burgerperspectief en innovaties. De ene keer zul je hier mijn mening in teruglezen, de andere keer is sec het nieuwsfeit. 

Veel leesplezier,
Mat Keijers

oBRP en de Tribune op 8 december

De derde editie van de Tribune Operatie BRP vindt plaats op donderdag 8 december 2016 van 10.00 uur tot 16.00 uur in De Rijtuigenloods, Amersfoort. Het programma van de Tribune is anders dan in vorige jaren. Bij deze editie bepaal je zelf wanneer je binnenloopt en kies je ter plekke welke workshops je wilt bezoeken. Kortom: je bepaalt jouw eigen route!

Tijdens deze Tribune staan de Burgerzakenmodules (BZM) en afnemerssystemen van leveranciers centraal. Er wordt onder meer de verwerking van een GBA-huwelijk in de BRP getoond. De leveranciers, waaronder PinkRoccade Publiekszaken, verzorgen in aansluiting daarop workshops en demonstraties van hun systemen.

Operatie BRP, Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en KING organiseren daarnaast diverse workshops voor gemeenten en afnemers over de aanpak en stand van zaken van het programma. Ook hoor je hoe je je verder kunt voorbereiden op de komst van de BRP.

Aanmelden voor de Tribune kan op www.tribuneoperatiebrp.nl. Ook vind je hier meer informatie over het programma, de workshops en de locatie.

Zie ik je op 8 december in Amersfoort? 

Enthousiaste kwartiermakers voor iBegraafplaatsen en iVerkiezingen

1 september was de kick-off van de twee kwartiermakergroepen van iVerkiezingen en iBegraafplaats met een 40-tal klanten.

Zeer zinvol en wederom een mooi voorbeeld van co-creatie en innovatie. Veel nieuwe ideeën en ook kritische opmerkingen om wederom de mooiste apps te maken waar de medewerkers en burgers blij van gaan worden. Het selfservice-gedachtegoed én de puntjes op de i zetten om het gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te maken voor de medewerkers, zit al in de genen van deze kwartiermakers. Klasse wat een enthousiasme. 

Heb je nog interesse om mee te doen? Laat het mij weten en ik zorg ervoor dat je wordt geïntroduceerd in desbetreffende kwartiermakergroep.

D-day voor LO3.10: 8 oktober a.s.

Na ongeveer één jaar voorbereiding gaat LO3.10 er komen. Er is aan alle kanten veel tijd nodig geweest om tot een juiste scope te komen. Er zijn vele testen uitgevoerd door Frank van Baren, zijn team en de 8 Core kwartiermakergemeenten. Ondanks dat kan er altijd iets fout gaan bij de installatie of het gebruik. Kunst is het dan zo snel mogelijk op te lossen zodat de dienstverlening aan de burger doorgaat. Het lijkt allemaal simpel doch het totaal is een complex proces. Volgende nieuwsbrief zal Frank van Baren een kijkje achter de schermen geven en de gebruikerservaringen van de invoering van LO3.10 delen.

Wat ik wel al kwijt wil is dat het met iBurgerzaken allemaal wel wat gemakkelijker is dan met Cipers. De LO-wijzigingen kunnen we niet alleen veel sneller aanbrengen maar vooral ook veel mooier en gebruiksvriendelijker. Dat is nu al te zien als we kijken naar hoe de LO3.9-wijzigingen zijn opgelost in iBurgerzaken. Niet te vergelijken met de complexe workarounds in Cipers. Een wereld van verschil! Misschien goed om dit een keer te laten zien op de regio-overleggen van de GebruikersVereniging?

Dit zijn toch wel de voordelen van de nieuwe technologie en een nieuw product. Ofwel… iBurgerzaken maakt het leven voor ons allemaal (burger, medewerkers en ook wij) wel wat aangenamer!

Fraude komt steeds meer centraal te staan in iVerblijf & Adres

Op het laatste NVVB congres had 30% van de lezingen te maken met fraude en fraudebestrijding. Een heel actueel onderwerp. En terecht. Want rechtvaardigheid is belangrijk en het kan zo zijn dat we bezuinigen en verkeerde personen hiervan profiteren. Als PinkRoccade Publiekszaken kunnen wij de gemeenten hierin helpen. iVerblijf & Adres is een mooi voorbeeld van preventieve fraudebestrijding aan de bron. Immers voorkomen is beter dan genezen. Met de unieke controles op basis van landelijke risicoprofielen wordt voorkomen dat ‘risicovolle’ verhuizingen worden doorgevoerd. Het voorkomt vooral ook veel adresonderzoeken achteraf en dat bespaart tijd en geld.

Er is veel belangstelling vanuit de gemeenten. En we zijn wederom volop bezig om samen met de RvIG en het Ministerie nieuwe risicoprofielen te benoemen en in iBurgerzaken te ontwikkelen.

RDW innovaties

Ook het RDW is volop aan het innoveren en ook hier geldt dat digitalisering zijn weg gevonden heeft. Inmiddels hebben ze al aangekondigd dat straks het rijbewijs via de telefoon wordt getoond. De impact op de Burgerzaken activiteiten hiervan is groot. Niet alleen wat betreft het werk wat weggaat maar ook de inkomstenstroom. Wat in mijn ogen nooit weg mag gaan voor de gemeenten is de rol van de gemeenten wat betreft de identificatie. Ook voor de gevallen dat de burger niet digitaal kan aanvragen, blijft de gemeente een belangrijke speler. Benieuwd waar dit naar toe gaat.

Bron: RDW.

iOverlijden

In deze nieuwsbrief meer informatie over de speciale regiosessies ‘digitale aangifte overlijden’. Deze vinden plaats voorafgaand aan de regio-overleggen van de GebruikersVereniging, maar zijn bedoeld voor GV-leden, niet-leden én uitvaartverzorgers. Dat ook uitvaartverzorgers, de ketenpartners die samen met de gemeente de dienstverlening heel mooi kunnen verbeteren, welkom zijn is uniek!

Inmiddels hebben meer dan 100 gemeenten al voor iOverlijden gekozen en is bewijslast geleverd van de voordelen voor alle partijen. Maar we gaan verder. We zijn in gesprek om ook te kijken naar de grote spelers van uitvaartadministraties om daarmee te koppelen. Nog meer voordeel voor de begrafenisondernemers. Daarnaast gaat iBegraafplaats met de begraafplaatsenkalender gekoppeld worden, wat wederom voordelen biedt in de totale keten van afhandeling.

En…mijn droom is dat we bijvoorbeeld heel Zeeland kunnen voorzien van één oplossing voor de gemeenten, de begrafenisondernemers en ook de begraafplaatsen en crematoria. Hoe leuk en gemakkelijk kan het zijn! Zolang we samen de mooiste oplossingen maken blijf ik hierin geloven.

Selfservice Package 2 grote impact op werkdrukvermindering

We zijn gestart met de vernieuwing en selfservice van de Burgerlijke Stand. Dit noemden we Selfservice Package 1. Burgerlijke Stand kenmerkt zich door veel wet- en regelgeving (hier en daar een beetje teveel), wat de ontwikkeling van de apps vereenvoudigt. Maar ook door een beperkt aantal transacties per jaar: op jaarbasis voor geheel Nederland betreft dit bijna 400.000 transacties (ongeveer 80.000 huwelijken, 175.000 geboorten en 140.000 overlijdens). Per transactie wordt dankzij selfservice door en voor burger en bedrijf veel tijdwinst behaald.

Inmiddels is Selfservice Package 2 in de markt gezet en is er ook van deze apps de nodige bewijslast van werkdrukvermindering. De impact is vele malen groter, daar het in één keer over grote aantallen gaat: op jaarbasis, voor geheel Nederland, praten we over een 1,5 miljoen adreswijzigingen, 3,8 miljoen reisdocumenten en 1,8 miljoen rijbewijzen. Een besparing van drie tot vijf minuten per transactie dankzij selfservice voor en door burgers, resulteert in uren werkdrukvermindering per dag voor de medewerker.

Deze werkdrukvermindering komt voor de gemeenten als geroepen. Bezuinigingen en ook de uitstroom van kennis door de vergrijzing, hebben gezorgd voor een grote werkdruk bij Burgerzaken. Extra aandacht voor de ouderen en speciale groepen in de gemeenschap kon niet meer gegeven worden. Laat staan dat er voldoende tijd was voor gedegen adresonderzoek en fraudebestrijding. Kortom, dankzij deze werkdrukvermindering, er is meer tijd voor gepaste dienstverlening. Deze rechtvaardigheid komt als geroepen.

Eerste tweeling aangegeven met digitale handtekening in ziekenhuis

 

De Bevelanden en het ADRZ in de gemeente Goes hadden de primeur van de geboorteaangifte van een tweeling met de digitale handtekening. Uniek wederom. Steeds meer ziekenhuizen en gemeenten volgen het model en werkwijze van de gemeente Almelo.

Oproep: Heeft u een ziekenhuis in uw gemeente en wilt u de mogelijkheden bespreken met het college en de Raad van bestuur van het ziekenhuis, laat het mij dan weten. Het vierde kwartaal hebben we dit op de agenda staan voor jullie. We kunnen je hierbij ondersteunen en bijvoorbeeld een reis langs de dienstverlening van de toekomst organiseren. Twijfel niet en bel me dan. (06-29527442). 

Conversie Reisdocumenten van Cipers naar iReisdocumenten

Voor iReisdocumenten hebben we nu een speciale service ontwikkeld om de openstaande aanvragen voor reisdocumenten vanuit RAAS-server over te zetten naar iReisdocumenten. Dat voorkomt vervelend invoerwerk en fouten bij de het overkloppen. Bespreek dit met je projectmanager tijdens de invoering van Selfservice Package 2.

Is iBurgerzaken gecertificeerd?

Meestal een vraag die gesteld wordt bij de verkoopbesprekingen. Het antwoord staat hieronder.

Accessibility.jpg

 

 

 

 

 

Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar jouw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442