Direct naar de content
icon search white
7 mei 2016 - Blog

Wetenswaardigheden Burgerzaken (NVVB 2016)

Mijn vaste rubriek in de nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, deze gehele rubriek staat in het teken van een terugblik op het NVVB-congres 2016. 

Veel aandacht voor Burgerzaken innovaties Almelo en Ede

In een viertal druk bezochte sessies hebben Henk van den Boom, met op de achtergrond Peter Tollenaar, (gemeente Ede) en Evelien van Rijswijk en haar team (gemeente Almelo) de voordelen van de groene verhuizing en de geboorteaangifte in het ziekenhuis, verteld. Er was heel veel interesse hiervoor bij vooral de grotere gemeenten.

Beiden hebben aangeboden gezelschappen van andere gemeenten te willen ontvangen. Wilt u dat? Dan is mijn advies dat op korte termijn kenbaar te maken bij hun of via uw accountmanager. Ik verwacht een hoos aan aanvragen en zelfs voor Henk en Evelien is er een max.

Goed publiek, dat weet wat ze wil

Toen ik terug thuis was en keikapot op de bank viel, heb ik het NVVB congres nog een keer de revue laten passeren. En de dag erna heb ik aantekeningen gemaakt; met wie heb ik allemaal gesproken en waarover. Mijn conclusie is dat dat dit een hoogstaand congres is en de deelnemers heel gericht op zoek zijn naar antwoorden. Ze weten heel goed waar ze naar toe willen. Het is niet langer zomaar een Burgerzaken congres, maar een goed platform om met je collega’s ervaringen uit te wisselen, te leren van anderen en de antwoorden te vinden op jouw situatie en oplossingen te zoeken die voor jou relevant zijn. Een groot verschil ten opzichte van vijf jaar terug.

Echte dienstverlening geeft ruimte voor jobverrijking medewerkers

Het thema van het NVVB congres was “Eindelijk echte dienstverlening?”. En ja, er zijn mooie voorbeelden; er zijn oplossingen die dit ook mogelijk maken. En ja, er zijn ook vele tekenen dat we pas gestart zijn. Zeker in de keten kunnen we nog veel verbeteren om het burgers nog gemakkelijker te maken.

In vele gesprekken kwam naar voren dat medewerkers voelen dat er steeds meer werk gaat verdwijnen. Naar andere instanties, zoals de RDW, maar ook doordat de burger veel zelf wil doen.

Dat is de defensieve blik op het geheel, maar wel vaak werkelijkheid en een onomkeerbaar proces. Er is ook nog een andere aanpak. In veel gesprekken kwam ook de offensieve aanpak naar voren om de werkdrukvermindering anders te gelde te maken en nog meer toegevoegde waarde te bieden aan de burgers en de gemeenschap. En ook voor de medewerkers.

Ben klaar voor morgen

Het is belangrijk om NU te starten met de verandering. Om te zorgen dat je er klaar voor bent. Om een andere invulling te geven aan de Burgerzaken dienstverlening. Een invulling die misschien nog vele malen belangrijker is.

Een mooi voorbeeld is dat medewerkers nu meer aandacht kunnen en mogen schenken aan de speciale gevallen. Bijvoorbeeld aan – het toenemend aantal – burgers die de persoonlijke dienstverlening nodig hebben en die heel erg blij zijn met de individuele hulp van de medewerkers van de gemeente. Maar ook aan het opsporen en voorkomen van fraude. Ook hiervan waren vele voorbeelden te horen op het NVVB congres. Daarmee bespaart de gemeente vaak veel geld, maar het is ook nog een keer rechtvaardig naar andere burgers en de gemeenschap. Zo doe je echt goed werk en bied je voor de hele gemeenschap belangrijke dienstverlening.

Ik ben gestart met het opzetten van een businesscase in het kader van fraudebestrijding. Mocht iemand interesse hebben dit met mij op te pakken? Laat het weten (06-29527442). Ik ben ervan overtuigd dat we hier niet alleen het geld beter kunnen inzetten, maar ook dat medewerkers hierdoor een nog leukere job krijgen en van repeterende handelingen overgaan naar de dienstverlening waar iedereen blij van wordt.

Wat kunnen we nog verbeteren?

Elk congres evalueer je. En een volgende keer wil je het nog beter doen voor de klanten. Zo willen we volgend jaar de klantcases nog meer centraal stellen en daarmee minder wat we als leverancier te bieden hebbenMaar…wellicht dat jullie hele mooie ideeën hebben op welke wijze we nog beter aan jullie vraag en behoefte tegemoet kunnen komen! Laat het Sanne van der Zanden en mij weten.

 

Ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief nog niet? Vergeet u dan niet aan te melden, zodat u deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze extra nieuwsbrief door naar uw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442