Direct naar de content
icon search white
8 juli 2016 - Blog

Wetenswaardigheden Burgerzaken (juli 2016)

Mijn vaste rubriek in de nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De eerste twee onderwerpen deze maand: "De digitale geboorte, goed voorbeeld doet volgen" en "Nieuw: kwartiermakers beheer, sessie 14 juli".

Vaste rubriek

In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, vindt u voortaan een rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van mijn hand. In deze rubriek beschrijf ik onderwerpen als: Wat viel mij op in het nieuws? Wat vind ik goed aan deze ontwikkeling? Wat vindt PinkRoccade van een bepaalde ontwikkeling in de branche? In deze rubriek bekijk ik het nieuws met mijn Burgerzakenbril op, maar zeker ook vanuit burgerperspectief en innovaties. De ene keer zult u hier mijn mening in teruglezen, de andere keer is sec het nieuwsfeit.

De digitale geboorte, goed voorbeeld doet volgen

Gemeente Almelo was de eerste met de volledig digitale afhandeling van de geboorteaangifte. De gemeenten Goes en Bergen op Zoom volgden al snel. Weert, Emmen, Zwolle, Deventer, Groningen etc. maken hun beleid op en volgen de ontwikkelingen op de voet. Nog even en het is de standaard voor heel Nederland. Als ik ergens trots op ben, dan is het dat we dit samen hebben bereikt. Goed voor burger (pappa en mamma), goed voor het ziekenhuis (dienstverlening, gezin centraal) en goed voor de medewerkers van de gemeente (minder werkdruk en meer aandacht moeilijke gevallen). Grenzen opzoeken en vooral kijken naar hoe het ook anders kan. Beter, sneller, gebruiksvriendelijker en ook leuker voor allen. Op naar de volgende mijlpaal in innovatie en onze appnovatie.

Een reis langs de dienstverlening van de toekomst

PinkRoccade is een vooruitdenker, een partner die goed zicht heeft op de ontwikkelingen van morgen en deze vandaag weet toe te passen. Zo dragen wij bij aan de doelstellingen van onze klanten. Samen is daarbij ons startpunt. Wij zijn graag in gesprek. Co-creatie leidt tot de beste oplossingen en resultaten. Samen kom je tot de beste resultaten. Dat hebben we afgelopen week (dinsdag 5 juli) laten zien tijdens Join the Journey, een reis langs de dienstverlening van de toekomst. Nieuwsgierig waar we zijn geweest en wat er is besproken? Bekijk de Storify voor een mooie impressie van deze dag in Bergen op Zoom, Veere en Vlissingen.

Nieuw: kwartiermakers beheer, sessie 14 juli

Op 14 juli komen een negental gemeenten bij elkaar om verdere afspraken te maken over iBurgerzaken en het beheer. Het aantal klanten en apps groeit gestaag en we hebben een speciaal team opgesteld om de apps te onderhouden en uit te breiden. Dit is het iBurgerzaken Core team, onder leiding van Frank van Baren. Per groep apps worden er werkgroepen geformeerd die zich gaan bezighouden met de prioritering van de marktsignalen (meldingen), met het testen van de releases en met het benoemen van nieuwe ontwikkelingen waarop we moeten anticiperen. Ook de GebruikersVereniging PRLG, werkgroep Burgerzaken alsook Dimpact vereniging worden hierin betrokken.

De 14e juli is de aftrap met de beheerinnovators voor iBurgerzaken. De navolgende gemeenten doen hier aan mee:

  • Burgerlijke Stand: Oss, Lelystad, Waalwijk
  • Verblijf en Adres en Adresonderzoek: Almelo, Ede, Lingewaard
  • Reisdocumenten en Rijbewijzen: Almelo, Asten, Haarlemmermeer

Verkiezingen app veel vraag naar

Vorige nieuwsbrief hebben we aangegeven dat we, met kwartiermakers, aan de slag gaan met een applicatie voor verkiezingen. Daarop is veel vraag gekomen of komende verkiezingen het volledige portfolio van verkiezingen gereed is voor gebruik op 17 maart 2017. Uiteraard blijven we het digitaal kiesregister en aanmaken stempassen ondersteunen (iVerkiezingen) en ligt onze prio om dit te laten aansluiten op de BRP. Daarnaast ontwikkelen we iVerkiezingenadministratie en iVerkiezingenpresentatie. Op de vraag of alle drie de apps gereed zijn per 17 maart 2016 kan ik geen bevestigend antwoord geven. Donderdag 1 september is de kick-off met een aantal gemeenten, die samen met het Edge team – onder leiding van Lieve Dreesen – de apps verder vorm gaan geven.

Mijn advies aan gemeenten is derhalve: zorg dat je verkiezingen niet in gedrang komen en ga nog een jaartje door met wat je hebt. Je hebt dan de keuze vrij voor de gemeenteraadsverkiezing van 21 maart 2018. Heb je interesse mee te doen met deze nieuwe innovaties? Laat het me weten en noteer 1 september 2016 voor deze kwartiermakerbijeenkomst.

Logius en DigiD wetenswaardigheden

Er is al altijd veel beweging rondom DigiD geweest en dat zal de komende tijd ook niet veranderen. Het belangrijkste is dat er ook digitale her- en erkenning gaat plaatsvinden. Of dat nu je eigen e-id, de Estland oplossing of de verdere ontwikkeling van DigiD is, is om het even. DigiD heeft, ook mede dankzij de Belastingdienst en de gemeentelijke dienstverlening, wel zijn toevlucht genomen en is al niet meer weg te denken in de digitale wereld.

Maar er zijn ook een aantal technische ontwikkelingen op dat vlak en die raken ook u als gemeente. Dat betreft (1) de naamgeving van de overheidscertificaten. Deze wordt door Logius aangepast wat betekent dat u zelf de overheidscertificaten op uw naam moet stellen. Wij ontzorgen u hierin maximaal en de gemeenten die dit betreft gaan we proactief benaderen. Eind van dit jaar moet dit worden omgezet. Logius gaat met DigiD ook over naar een andere locatie eind 2016. Daarvoor zijn momenteel ook acties uitgezet en het kan zijn dat u gevraagd wordt nu een test uit te voeren op de nieuwe omgeving. Mocht dat zo zijn, dan neem contact met ons op. En ook (2) DigiD machtiging wordt momenteel onder de aandacht gebracht, wat voor de oudere dienstverlening handig kan zijn. We zijn in gesprek om te zien of dit een verdere service kan zijn van u naar uw burgers. Tot slot (3) hebben ze ook een mobiele DigiD app ontwikkeld, die aanloggen nog gemakkelijker maakt voor de burger.

Kortom alleen al op dit vlak de nodige ontwikkelingen waar we met iBurgerzaken op gaan inspelen. Wordt vervolgd...

Modeldocumenten nu ook op SmartDocuments

iBurgerzaken ondersteunt zowel de Kofax alsook de SmartDocuments tekst data integratie (TDI). Daarmee heeft de klant keuze vrijheid. De set modeldocumenten is identiek. Meer weten? Laat weten!

Digitale aangifte overlijden

Recent heeft VNG/KING een standaard webformulier voor digitaal aangifte van overlijden beschikbaar gesteld. Een mooie ontwikkeling die samen met gemeenten is opgepakt. Mocht u nog niets hebben geregeld binnen uw gemeente, is het een prachtig initiatief. Weet echter ook dat iOverlijden, één van de iBurgerzaken apps van PinkRoccade Local Government, nog net wat verder gaat qua procesoptimalisatie.

Veel vakantieplezier!

Velen van u hebben een drukke tijd achter de rug. Sommigen zijn al op vakantie geweest en de meesten mogen nog gaan. Ik wens u een mooie vakantie toe en laat het zonnetje maar schijnen.

 

Heeft u onze nieuwsbrief nog niet? Vergeet u dan niet aan te melden, zodat u deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar uw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442