Direct naar de content
icon search white
7 februari 2017 - Blog

Wetenswaardigheden Burgerzaken (feb. 2017)

Deze maand onder meer aandacht voor '2017 jaar van selfservice voor en door burgers' en 'Gemeente Leek: de 60e gemeente die live is gegaan in 2016'. 

In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, vind je voortaan deze rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van mijn hand. In deze rubriek vind je onderwerpen als: Wat viel mij op in het nieuws? Wat vind ik goed aan deze ontwikkeling? Wat vindt PinkRoccade van een bepaalde ontwikkeling in de branche? In deze rubriek lees je het nieuws over Burgerzaken vanuit burgerperspectief en innovaties. De ene keer zul je hier mijn mening in teruglezen, de andere keer is sec het nieuwsfeit. 

Veel leesplezier,
Mat

Wij heten welkom!

Welkom gemeenten Bloemendaal, Dalfsen, Heemstede, Staphorst en Zwartewaterland. Fijn dat jullie aansluiten bij onze iBurgerzaken gemeenten. Een mooie implementatie en vooral veel enthousiaste medewerkers gewenst.

Gemeente Leek: de 60e gemeente die live is gegaan in 2016

Gemeente Leek heeft meerdere, bijzondere kenmerken: Een nieuwe klant voor PinkRoccade Local Government, een samenwerkende gemeente van Westerkwartier, een eerste Best Value aanbesteding én voor ons team de 60e gemeente die in 2016 is geïmplementeerd. Dat was op 29 december 2016. Een mooie prestatie van de projectteams, bestaande uit medewerkers van Westerkwartier en ons. Proficiat!

2017 jaar van selfservice voor en door burgers

Veel gemeenten hebben iBurgerzaken inmiddels up and running. Maar veel gemeenten hebben nog een laag percentage selfservice door burgers en bedrijven. Begrijpelijk, want de nadruk in 2016 lag met name op de implementatie en eerste in gebruik name. Ook zijn er nu meer apps met selfservicemogelijkheden. Het is mijn doel voor 2017 om alle gemeenten, die willen, op een selfservicepercentages van 70% of meer te brengen. Dit lijkt hoog doch met de apps iVerblijf & Adres, iRijbewijzen, iReisdocumenten en iVerzoek bereik je massaal de burger en digitale transacties. En als we naar Almelo kijken, dan blijkt dat het percentage van 80% en zelfs 90% haalbaar is.

Wie doet mee? We gaan de top 10, gemeenten met de hoogste percentages selfservice van iBurgerzaken, maar een keer op een podium plaatsen. Direct na de vakantie gaan we een workshop houden waarin de leerervaringen van deze top 10 gemeenten met elkaar gedeeld worden. Wil jij ook graag snel een hoger percentage selfservice? Meld je aan bij onze verkoop binnendienst (info.prlg@pinkroccade.nl) of je accountmanager en we nemen contact met je op. Je krijgt er geen spijt van en de lachende derden zijn de burgers en de medewerkers.

P.S. In de laatste 2 blogs van onze marketingspecialist Sanne van der Zanden al een aantal concrete tips om (de vindbaarheid van) je website te verbeteren.

België noteert eerste robot in geboorteregister!!

In het stadhuis van het Belgisch-Limburgse Hasselt is in het geboorteregister een mensvormige robot ingeschreven. De baby heet Frank Pepper, weegt 28 kilo en is 1 meter 20 lang.

Hoe gek gaat het worden? Ik ga toch maar een keer kijken daar. Wellicht een nieuwe LO wijziging in het verschiet!

iBurgerzaken en de top 10 aandachtspunten voor gemeenten

KING publiceerde onlangs de top 10 ICT aandachtspunten voor gemeenten. Altijd goed om een keer te kijken of we met iBurgerzaken daarop in spelen. Onderstaand de 5 belangrijkste onderwerpen waar we op inspelen:

  1. Digitaal 2020. Een compleet programma van de overheid om de ICT basisvoorwaarden voor innovaties te realiseren. e-ID is hierin een belangrijke. à iBurgerzaken zal als eerste hierop aansluiten en daardoor selfservice nog breder toepasbaar maken.
  2. Zaakgericht werken vanuit domein-gerichte vakapplicaties krijgt nu een belangrijkere rol, zeker ook om de dienstverlening van de gemeente te professionaliseren. à Deze is al volledig ingevuld met iBurgerzaken.
  3. Massaal Digitaal, Maatwerk Lokaal”. à Dit is de opvolger van “Digitaal tenzij…” of “Click, Call, Face”, maar deze is beter en is de basis van iBurgerzaken.
  4. Moderne applicaties zijn ontwikkeld als Software as a Service (SaaS) in de cloud. à met iBurgerzaken hebben we Gemeente as a Service (GaaS) en onze oplossing draait in de Pink Private Cloud.
  5. Digitale Transformatie ofwel informatie gericht op verbetering van de leefomgeving. à Ik geloof in mijn-ik.nl waarbij ikzelf bepaal wie mijn gegevens mag ontvangen en welke informatie ik wil ontvangen. De komende jaren wil ik daarop grote investeringen doen.

Kortom, iBurgerzaken sluit al goed aan op de aandachtspunten, maar er zijn ook genoeg innovaties voor de toekomst.

Eerste inschrijving gaat in pilot

Gemeenten Almelo, Assen en Groningen starten met de pilot eerste inschrijving. Volledige integratie met de scanmogelijkheden van id-Burger (Oribi). De juiste identiteit wordt steeds belangrijker en is de basis voor het voorkomen van fraude. En de nieuwe ideetjes zijn er al. Gezichtsherkenning die zelfs beter is dan visueel. We verwachten de pilot dit kwartaal af te ronden. Dus wie in het 2e kwartaal ook deze nieuwe oplossing wil hebben…. Laat het weten aan Koen Laurijsen (06-29527181; koen.laurijsen@pinkroccade.nl), onze Manager Services, die alle implementaties aanstuurt.  

Verkiezingen digitaal of terug naar het potlood?

De verrassingen zijn de wereld nog niet uit. In plaats van innovaties toe te passen en op naar digitaal stemmen, is het nu terug naar af en naar het potlood. Maar…vrees niet. We gaan door met de innovaties van onze nieuwe verkiezingen oplossing. Op naar uiteindelijk digitaal stemmen.

Binnenkort meer nieuws over onze verkiezingenoplossing. In ieder geval zijn onze kwartiermakers enthousiast over de eerste opzet.

Aanbestedingen Burgerzaken zijn vooral Best Value aanbestedingen

Ook de aanbestedingen zijn toe aan vernieuwing. De traditionele aanbestedingen maken plaats voor de Best Value aanbesteding. Het verschil? Best Value zoekt echt naar de expert. De opdrachtgever geeft met projectdoelstellingen duidelijk aan wat zij wil bereiken. Zij laat daarbij ruimte aan de leveranciers om met de meest innovatieve, best passende oplossing te komen. De leverancier, de expert, geeft vervolgens SMART, kort en bondig (in 8 pagina’s) aan op basis van welke prestaties hij de gevraagde oplossing kan leveren om deze doelstellingen te realiseren (WAT). Het hoe komt eigenlijk pas aan bod in de concretiserings- en implementatiefase.

Tot op heden zijn er 4 burgerzakenaanbestedingen geweest. 2 zijn er afgerond en nog 2 zijn momenteel onder handen. Alle zijn op basis van Best Value en voor iBurgerzaken met goed resultaat. Best Value is gebaseerd op added value voor de burger en medewerker. iBurgerzaken biedt deze toegevoegde waarde door de selfservicemogelijkheden en het gebruikersgemak. We zijn blij met deze nieuwe innovatieve vorm van aanbesteden.

Ik verwacht de komende 3 jaar nog een 30 tot 40 aanbestedingen van met name de grotere gemeenten. Reden genoeg om kennis hierover te delen. Mooie taak voor KING en de NVVB lijkt me. Voor meer info hierover: http://www.bestvaluenederland.nl/.

Dimpact als 3e geëindigd in de Computable Awards race

Prachtige prestatie. Natuurlijk waren we graag eerste geworden in de categorie “ICT-project van het jaar bij de overheid”, maar tegen het grote ICT budget van de Belastingdienst konden we het niet redden. Hoe dan ook, we maken het met iBurgerzaken wel leuker voor de medewerkers en gemakkelijker voor de burgers.

---

Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar jouw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via:

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442