Direct naar de content
icon search white
29 december 2016 - Blog

Optimaliseren van dienstverlening

De afgelopen jaren hebben meer dan 125 gemeenten de overstap gemaakt naar iBurgerzaken. Niet alleen bestaande klanten, maar ook nieuwe gemeenten. Dit is een mooi resultaat waar we trots op zijn! In het gebruik van alle mogelijkheden van iBurgerzaken zien we echter grote verschillen tussen gemeenten.

Verschillen tussen gemeenten

Verschillende gemeenten halen selfservicepercentages van 60% tot zelfs 98%, waar andere vooralsnog de 30% selfservice niet behalen. Mijn goede voornemen voor 2017 is om bij alle gebruikers van iBurgerzaken tussen de 60% en 80% selfservice uit te komen. Dit wil ik niet omdat wij hier zelf van overtuigd zijn, maar omdat onze ‘koplopers’ de vele voordelen in de praktijk ervaren.

Selfservice - stel tablet bank

Verhoog je selfservicepercentages

Het optimaal inzetten van iBurgerzaken zorgt ervoor dat de werkdruk verder afneemt en de klanttevredenheid van jouw klanten enkel toeneemt. Zijn selfservicepercentages onder de 60% dan zorgwekkend? Nee! De verschillen kunnen eenvoudig worden verklaard en met een aantal concrete (communicatieve) maatregelen worden rechtgetrokken. En daarmee gaan we je helpen.

We organiseren een aantal workshops om ook jouw selfservicepercentages te verhogen. We ondersteunen je actief en leren je wat je kunt doen om jouw selfservicepercentages te verbeteren. Dit doen we aan de hand van best practices van andere gemeenten, onze ‘koplopers’. Bovendien voeren we een verbeterslag door in ons dKOC. Met de ingebruikname van iCommunity vergroten we de vindbaarheid van al onze burgerzakendocumentatie. Zo krijg je na het volgen van deze workshop toegang tot de map met tools over selfservice.

Samen voor dezelfde zaak

Mocht je denken dat ik mijn focus enkel heb liggen op de gebruikers van iBurgerzaken, dan heb je het mis. Ook onze nieuwe positionering voor iZaaksuite en de ontwikkeling van iBegraafplaatsen krijgen volop mijn aandacht. En ook daar ga ik voor niets minder dan optimale dienstverlening voor en door gemeenten! Hierover meer in de komende nieuwsbrieven.

Wie echt om zijn klanten geeft, stelt de klant voorop en kiest voor optimale dienstverlening. Pakken we dat samen op? Nog deze maand ontvangt iedere gemeente die iBurgerzaken in gebruik heeft informatie om gezamenlijk stappen te zetten. Zo kun je iBurgerzaken optimaal gebruiken en van alle voordelen genieten. 

Ik wens je een succesvol en bovenal tevreden 2017 toe.

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Deel via:

‘Via tevreden klanten naar tevreden burgers en bedrijven over de gemeentelijke dienstverlening.’

Tjerk Venrooy, Directeur Publiekszaken
Tjerk Venrooy

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7176