Direct naar de content
icon search white
10 januari 2017 - Blog

Het geschreven woord leeft!

Het is inmiddels een menselijke reflex: we hebben een paar tellen over en grijpen naar ons mobieltje. Al was het maar voor wat inhoudsloos surfen. Daar spelen we op in bij het verleiden naar het digitale kanaal. Maar er zijn ook partijen die juist het geschreven woord nieuw leven inblazen. En ook hier zijn interessante lessen te leren!

Digitalisering redt bibliotheken

De bibliotheek, rustig en stil of stoffig en uit de tijd? Nee, de beeldvorming van de hedendaagse bibliotheek loopt fors achter op de realiteit. De bieb is er tot op heden nog onvoldoende in geslaagd haar nieuwe gezicht aan het publiek te tonen. Juist doen specialisten van bibliotheken uit heel Nederland veel aan om dat imago te veranderen. Zo zijn ze actief op social media; 7 dagen per week van 9 in de ochtend tot maar liefst 11 uur ’s avonds.

Ze zenden niet alleen, ze reageren ook héél actief of berichten van lezers. Ze monitoren onderwerpen als de Boekenweek; al jaren een week lang aandacht voor het boek. De uitdaging een #BoekPerWeek, die ze vorig jaar zelf gestart zijn en dit jaar doortrekken. En (nieuwere) diensten als workshops en cursussen, lezingen van schrijvers en illustratoren, tentoonstellingen en debatteersessies.

Ook een gemeente mag reclame maken en haar nieuwe speerpunt – digitale dienstverlening – zichtbaar maken. Daarover schreef ik begin vorig jaar de blog “Knopen en relaties”.

grenoblehistoires-800x445.jpg

Een gratis verhaal uit de muur

In het Franse stadje Grenoble kregen ze ook veel media-aandacht op het gebied van lezen. In 2015 ontstond het idee voor machines waaruit je gratis korte verhalen haalt. De initiatiefnemers, de burgemeester en de lokale uitgeverij Short Edition, bedachten dat ze het wachten – een moment van verveling voor velen – konden veraangenamen. Niet langer die smartphone te voorschijn halen en inhoudsloos surfen, maar ouderwets van papier een kort verhaal lezen, wat je ter plekke uit de muur trekt.

De verhalen in de machines zijn gratis en verschillen in lengte. Men kiest simpelweg voor een leestijd van ongeveer 1, 3 of 5 minuten. Een verhaal van 3 minuten is bijvoorbeeld 8 centimeter breed en 60 centimeter lang. De automaten worden gevuld met verhalen die door lezers zelf gecreëerd kunnen worden, met de app Short Édition.

Het is een succes, want inmiddels zijn er 32 automaten gerealiseerd, waaronder 11 in Parijs en zelfs een Engelstalige versie in San Francisco, lees ik. Misschien een idee om dit initiatief ook in Nederland door te trekken? We zouden ze in het gemeentehuis kunnen plaatsen…mocht de burger dan komen en moeten wachten…of we zetten op de achterkant van het verhaal wat reclame en wijzen de burger erop dat men digitaal zaken kan doen met de gemeente. Verleidingsmogelijkheden te over!

Zien en gezien worden

Weet overigens dat medewerkers van de bibliotheken ook nog altijd met boeken langsgaan bij verzorgingshuizen en kinderdagverblijven. Net als de nieuwere diensten, acties om te zorgen dat het publiek iets heeft om over te praten of te schrijven, al dan niet op social media. Het draait uiteindelijk allemaal om zien en gezien worden. Voor de bibliotheek, maar ook voor de gemeente.

Deel via:

‘Verleid jouw burgers en bedrijven naar het digitale kanaal!’

Sanne van der Zanden, Marketing- & communicatiespecialist
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267