Direct naar de content
icon search white
6 juli 2017 - Blog

De grootste stijger binnen #LSG17: Waddinxveen!

Het eerste telefoontje van de gemeente Waddinxveen over de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten herinner me nog als de dag van gisteren. Wat bleek? Carla was bang dat ik tijdens de competitie de gemeente Waddinxveen in de spotlight zou zetten, terwijl ze het (nog) niet zo goed deden… Mijn belofte moet ik verbreken, want ik zet Waddinxveen deze maand alsnog in de kijker; als grootste stijger binnen #LSG17!

20161031 Waddinxveen-live.jpg

Even terug in de tijd…

Op maandagmiddag 31 oktober 2016 ging gemeente Waddinxveen live met iBurgerzaken. Dit moment werd officieel bezegeld door de aanwezigheid van het hoofd van het Publieksplein Aad Six en een demonstratie waarbij de allereerste akte in iBurgerzaken werd aangemaakt.

Deze dag werden ook de certificaten overhandigd. Hieruit blijkt dat elke medewerker “Aantoonbaar heeft bewezen goed te kunnen werken met de applicatie iBurgerzaken door succesvolle deelname aan de toets: iBurgerzaken, module burgerlijke stand”.

20170706 Waddinxveen.jpg
Selfservicepercentage gemeente Waddinxveen

Van 0% naar 78% selfservice

Zoals veel gemeenten koos Waddinxveen ervoor om eerst alleen de ambtenarenview live te zetten. Dit betekent dat de ambtenaren wel al met de iBurgerzaken apps werken, maar dat de apps nog niet beschikbaar zijn voor de burgers. Hierdoor verloopt het veranderproces meer geleidelijk, is de gedachte van vele gemeenten. Het gevolg is wel dat het selfservicepercentage op 0 staat, want de meter begint officieel dan al te lopen…

Eind 2016 stelde de gemeente de apps iHuwelijk, iGeboorte en iOverlijden ook beschikbaar via de website. En sinds mei jl. kwam daar ook de app iVerblijf & Adres – digitale aangifte verhuizen – bij. Dat betekent dat ook burgers en uitvaartverzorgers voortaan digitale aangiften kunnen doen in Waddinxveen. En dat doen ze maar wat graag blijkt uit de cijfers: in januari was het selfservicepercentage nog 13%, nu staat de teller op 78%. Dat is een enorme groei in nog geen half jaar. Daarmee is gemeente Waddinxveen de grootste stijger binnen #LSG17!

“En dat eigenlijk zonder heel veel moeite”, benoemt Carla van Delft, Applicatiebeheerder BRP bij gemeente Waddinxveen. “Burgers en bedrijven weten kennelijk zelf het digitale kanaal te vinden.”

Impact interne organisatie

Je zult begrijpen dat deze stijging nogal wat impact heeft op de interne organisatie. Immers worden taken van ambtenaren overgenomen door burgers en bedrijven. Er is dus sprake van werkdrukvermindering, met name aan de balie. Wat doet dat met je organisatie en meer specifiek je medewerkers? Juist daar zoomen we op in de volgende ronde van #LSG17 workshops. Nieuwsgierig? Lees verder op onze website voor meer informatie. 

----

Op de foto staan van boven naar beneden, van links naar rechts:

  • Ruby Monde, consultant PinkRoccade Publiekszaken
  • Thijs Reijnders, technisch consultant PinkRoccade Publiekszaken
  • Walter van Wezel, gegevens- en applicatiebeheerder
  • Maike Girdhari, medewerker Burgerzaken
  • Carla van Delft, applicatiebeheerder
  • Ariënne Bennemeer, medewerker Burgerzaken
  • Safia Aarras, medewerker Burgerzaken
Deel via:

‘Verleid jouw burgers en bedrijven naar het digitale kanaal!’

Sanne van der Zanden, Marketing- & communicatiespecialist
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267