Direct naar de content
icon search white
Digitale dienstverlening

Digitale dienstverlening binnen Burgerzaken

Meer dan 100 gemeenten [red. juli 2016] kiezen al voor digitale dienstverlening. De gemeenten Almelo, Oss en Waalwijk hebben als pioniers in de praktijk bewezen hoe goed selfservice werkt voor respectievelijk digitale aangifte geboorte, ondertrouw en overlijden. Zij behalen selfservicepercentages boven de 90%.

Tablet

Zesde zintuig

In nauwelijks een paar decennia heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De desktop heeft plaatsgemaakt voor de laptop, tablet en smartphone, en met miljoenen beschikbare apps richten we onze informatiebehoefte tegenwoordig volledig naar eigen behoefte in. De smartphone, tablet of laptop is een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24/7 inzetten. 

De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling. Dat het gemeentehuis naar hen komt: via een website, of een app. Als zij dan geruisloos en op gebruiksvriendelijke wijze door hun aanvraag worden geleid, dan zijn ze zeker bereid om daarin zelf taken uit te voeren.

 

Deel via:

Wil je meer weten?

In deze solution paper wordt de gemeente-app toegelicht: de dienstverlening kan digitaler, goedkoper, toegankelijker én sneller.

De volledige solution paper lezen?

Download document (541KB)