Direct naar de content
icon search white
Digitale dienstverlening

Digitaal zaken doen? Tijd voor een imago boost

De burgerlijke stand apps in de gemeente Waalwijk zijn al weer een tijdje live. Burgers kunnen nu bijvoorbeeld digitaal aangifte doen van een geboorte of huwelijk. Maar niet iedere burger maakt automatisch gebruik van deze digitale mogelijkheden.

5 januari 2015

Koplopergemeente

Wij waren de eerste gemeente in Nederland waar de iBurgerzaken-apps live gingen. Een mooi resultaat, voorafgegaan door een dito proces. Als koplopergemeente moesten we nog veel ontdekken. Dat lukte, vooral door de samenwerking op te zoeken. PinkRoccade Local Government kwam kijken hoe onze mensen werken, collega’s van de gemeente dachten mee en vaak werden hun ideeën direct opgepakt. Ik kan niet ontkennen dat het veel werk is, het introduceren van zo’n nieuwe manier van werken. Maar het is de moeite zeker waard. Onderaan de streep heeft het zeker meer energie opgeleverd dan het heeft gekost.

Online regelen, wel zo makkelijk

Dat we live zijn, hebben we de eerste periode niet breed bekend gemaakt; wel één op één klanten op de mogelijkheden gewezen. Reden hiervoor was dat we eerst een tijdje wilden draaien om alle mogelijke kinderziektes eruit filteren. Ondanks uitvoerige testen vooraf bleken die er toch nog te zijn. De eerste twee weken na de live gang hebben we hiervoor fulltime mensen van PinkRoccade over de vloer gehad. Dat hielp enorm. Inmiddels hebben we professionele organisaties, zoals verloskundigepraktijken en uitvaartverzorgers geïnformeerd, over de mogelijkheid om digitaal zaken te doen met de gemeente Waalwijk. Met ingang van 2015 gaan we onze inwoners op grote schaal informeren onder het motto “Online regelen, wel zo makkelijk”. Dan verwacht ik een flinke toename in het gebruik van de apps. Want dat de burger het niet ‘vanzelf’ oppakt, is ons inmiddels duidelijk.

In eerste instantie verbaasde me dat. Want we vinden het anno 2015 toch allemaal normaal om digitaal zaken te doen met banken, verzekeraars, winkels en eigenlijk iedere andere organisatie? Waarom maakt niet iedere burger dan direct gebruik van de digitale mogelijkheden bij zijn gemeente? Blijkbaar heeft de gemeente toch een uitzonderingspositie ‘verworven’. De gemeente, daar moet je langs als je iets wilt regelen. 

Snel en efficiënt zaken doen met gemeente

Hoe gezellig al die bezoekjes aan het gemeentehuis ook zijn, digitaal is voor alle partijen veel efficiënter en gemakkelijker. De komende periode gaan wij dan ook aan de slag om onze inwoners te vertellen dat langskomen mag, maar in veel gevallen niet meer hoeft. De wetgeving met betrekking tot digitaal ondertekenen is hier recent ook op aangepast, maar dat betekent helaas nog niet direct dat inwoners voor alle diensten niet meer langs hoeven te komen. Technisch moeten er nog een aantal hobbels genomen worden. Het idee is wel dat in de nabije toekomst digitaal ook echt digitaal is. Honderd procent vanuit je luie stoel. Wij kunnen niet wachten. Het is namelijk tijd voor een nieuw adagium. De gemeente, daar kun je snel en efficiënt zaken mee doen. 

---------------------------

Eric de Laat
Directeur bedrijfsvoering en dienstverlening
Gemeente Waalwijk

Deel via: