Direct naar de content
icon search white
#LSG17

Gemeentelijk beleid

Grote uitdagingen zoals het moderniseren en digitaliseren van de gemeentelijke dienstverlening slagen alleen als je de ‘basis op orde’ hebt. Dat vraagt om de uitvoering goed te organiseren en de ICT en informatievoorziening goed in te richten. Maar ook zal je moeten zorgen dat er kaders en vaste richtlijnen zijn om te hanteren. Hiervoor is gemeentelijk beleid noodzakelijk.

Focus op de grote stroom

Laat ICT de bulk oplossen en medewerkers de uitzonderingen. Je moet dan wel oppassen voor het denken in uitzonderingen. Het is bijna een natuurlijke reflex en je zult sterk in je schoenen moeten staan om te blijven focussen op de grote stroom. Val bijvoorbeeld niet al je klanten lastig met een vraag die maar voor 3% van hen relevant is. Ook niet als er afdelingen zijn die dat graag zouden willen, omdat het werk scheelt als ze meer weten van de klant. Met die paar klanten moet de medewerker dan maar contact zoeken. Dan kan die enkeling gevraagd worden om de aanvullende gegevens. Dat is niet altijd leuk voor de medewerker, maar het is soms toch een bewuste keuze om het zo te doen. Immers zo stel je pas echt je klant centraal.
stappenplan-beleid.jpg

Mijn 7 toptips voor je gemeentelijk beleid

Bovenstaand mijn 7 toptips voor het verbeteren van je online dienstverlening door het aanscherpen van je gemeentelijk beleid. Diverse toptips heb ik in mijn eerdere blogs al toegelicht. Een aantal daarvan heb ik hieronder toegevoegd als hyperlinks. En binnenkort zal ik er nog meer uitwerken. Houd daarom mijn blogs op deze website goed in de gaten.
 

Visie

1.   Dienstverlening ‘revisited’

Doelgroep

2.   Stel de klant centraal

3.   Verrassend

Houding

4.   Toon durf

5.   Intern draagvlak

Groeien

6.   Meten is weten

7.   Blijvend investeren

<<Downloaden als PDF>>

Deel jouw toptips en voorbeelden met me!

Gemeentelijk beleid is helder en geeft kaders. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Dat is toch voor iedereen prettig of niet? En waarom zou elke gemeente daarbij haar eigen wiel moeten uitvinden? Laten we daarom toptips en praktijkvoorbeelden met elkaar blijven delen!

Deel via:

‘Verleid jouw burgers en bedrijven naar het digitale kanaal!’

Sanne van der Zanden, Marketing- & communicatiespecialist
Sanne van der Zanden

Ik help je graag verder

+31 (0)6 4670 6267