Direct naar de content
icon search white
97 procent van overlijdensaangiften Monuta digitaal

Tijdsbesparing voor gemeente en uitvaartverzorger

1 september 2015
Overlijden - riet
Tijdbesparing 12 minuten per aangifte
Aantal aangiften 371 per jaar
Selfservice 97% digitale aangiften

Terwijl uitvaartverzorgers voorheen voor iedere aangifte een bezoek aan het gemeentehuis brachten, is de gang naar het nu helemaal niet meer nodig dankzij eHerkenning en digitale betaling.

De vraag

Best mogelijke dienstverlening

De motivatie van gemeente Waalwijk ‘de best mogelijke dienstverlening bieden aan bedrijven en inwoners’ vraagt om een digitaliseringsslag op het gebied van Burgerzaken. Na het digitaliseren van de processen voor geboorte en huwelijk verkent de gemeente graag de mogelijkheden voor overlijden, het laatste proces binnen de Burgerlijke Stand.

Hoe werkt dat

In drie stappen

Ontwikkeling Digitalisering

Aangifte overlijden

Samenwerking Kwartiermaker

Volledige medewerking Monuta

Resultaten Resultaten

97% selfservice

Het resultaat

Efficiency voor alle betrokkenen

De mogelijkheid om bij de gemeente digitaal aangifte van overlijden te doen, vergroot de efficiency voor alle betrokken partijen; nabestaanden, uitvaartverzorgers en gemeente. De eerste resultaten zijn veelbelovend: binnen een maand na invoering van iOverlijden verliep 97 procent van de aangiften digitaal.

Marc Beckers, Senior medewerker Publiekszaken, gemeente Waalwijk

‘Nu de uitvaartverzorger inlogt middels eHerkenning en de akte niet meer ondertekent hoeft te worden is het baliecontact overbodig. Bovendien besparen we ook nog eens tijd op het digitaal opslaan en delen van de akte en het verlof. Ook die digitaliseringsslag bespaart weer tijd en geld. Net als de digitale betaling die bij iedere aangifte direct wordt volbracht via iDeal.’

Deel via:

Wil je meer weten?

In de volledige klantcase gaan gemeente Waalwijk en uitvaartverzorger Monuta in op het proces, de samenwerking en de oplossing.

De volledige klantcase bekijken?

Download document (331KB)

Burgerzaken

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten.

Burgerzaken

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442