Direct naar de content
icon search white
Betere, snellere en betrouwbaardere dienstverlening aan burgers en bedrijven

Overheidsdata gebruiksklaar opgediend voor gemeente Oss

12 januari 2017
Arch Comm  shutterstock_155116844.jpg
Oplossen van aanvoer van correcte en actuele data
Data in nieuw systeem passend maken
Betrouwbaar gegevensmagazijn soepele informatie-uitwisseling

Het klinkt als een vanzelfsprekendheid: de juiste data op het juiste tijdstip op de juiste plek bezorgen. Maar je zult er maar verantwoordelijk voor zijn en geconfronteerd worden met veranderende wetgeving waardoor de data niet meer in bestaande systemen ‘passen’. Gemeente Oss heeft dat prima opgelost.

Een stevige verandering

Verandering processen

Sinds 1 januari 2016 is kadastrale informatie alleen nog te verkrijgen bij het landelijke BRK (Basisregistratie Kadaster) en worden bedrijfsdata niet meer door de regionale Kamer van Koophandel geleverd maar door het landelijk beheerde Handelsregister. Een stevige verandering voor gemeente Oss, vertelt Teamleider Gegevensbeheer Fred Wiegel.

In contact met PinkRoccade Local Government

Applicaties voeden

Fred Wiegel, Teamleider Gegevensbeheer, gemeente Oss

‘Ons systeem schaalde de gegevens op voor gebruik in de processen. Door de wetswijziging en daardoor de verandering in de aanlevering van gegevens moesten we iets verzinnen om het gegevensmagazijn te kunnen ‘vullen’ met de noodzakelijke gegevens voor de applicaties waarmee onze gebruikers werken. We hebben onze wensen uitgezet in de markt en kwamen zo in contact met PinkRoccade Local Government.’

Ervaring opdoen

Meerjarig contract afgesloten

Gemeente Oss sloot een meerjarig contract voor de Makelaarssuite. Wiegel: ‘Dat is heel prettig, dat we het voor die termijn kunnen huren. We zijn een vergaande ICT-samenwerking tussen Bernheze, Landerd, Oss en Uden (BLOU) aan het inrichten die in 2019 operationeel moet zijn. We kunnen in deze fase dus nog geen definitieve keuze maken. Maar we kunnen er nu wel mooi ervaring mee opdoen. ’Los van dat geïntegreerde toekomstperspectief moest de suite natuurlijk vooral het acute probleem van de aanvoer van correcte en actuele data oplossen. Wiegel: ‘Dat heeft wat langer geduurd dan gepland, want de landelijke voorzieningen functioneerden in het begin nog niet goed.’

Deel via:

Wil je meer weten?

In de volledige klantcase gaan we in op het proces, de samenwerking en de oplossing.

De volledige klantcase bekijken?

Download document (1MB)

Informatievoorziening

Gemeenten en andere overheidsorganisaties krijgen nieuwe taken en verantwoordelijkheden waardoor nieuwe samenwerkingen met andere gemeenten, waterschappen, veiligheidsregio's, uitvoeringsorganisaties en andere ketenpartners ontstaan.

Informatievoorziening

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Samen met lokale overheden en maatschappelijke organisaties doorlopend nieuwe oplossingen creëren.’

Harry Schouten, Accountmanager Informatievoorziening
PinkRoccade_0530.png

Ik help je graag verder

+31 6 4609 1180