Direct naar de content
icon search white
Gemeente beloont op basis van gerealiseerde besparing

Gemeente Oss werkt met nieuwe betaal-naar-gebruik afrekenmethode

1 september 2015
Trouwen - ringen
Inwoners 90.003 januari 2016
Transacties 374 aangiften in 2015
Selfservice 94% aangiften digitaal

In Oss is de burger medeverantwoordelijk voor de belangrijkste momenten en processen in zijn leven. Een nieuw software- en licentiemodel draagt daaraan bij.

De vraag

Digitale dienstverlening

De gemeente Oss wil 100 procent van de transacties van de eenvoudige standaardproducten digitaal aanbieden aan burgers en bedrijven. Hoe kan deze doelstelling gerealiseerd worden tegen lage basiskosten per maand zonder grote investeringen in software vooraf?

Hoe werkt dat

In drie stappen

Inventarisatie Doelstelling

100% digitale dienstverlening

Inspiratie Businessplan

Digitale huwelijksaangifte

Ontwikkeling Uitwerking

Gemeente, PwC en PinkRoccade

Het resultaat

94% selfservice

In de gemeente Oss verloopt 94 procent van de huwelijksaangiften vandaag de dag digitaal, via de applicatie iHuwelijk. Dat bespaart burgers én ambtenaren tijd. Daarbij werkt de gemeente met een nieuw afrekenmodel, waarbij de winst van de digitale manier van werken verdeeld wordt tussen de gemeente en softwareleverancier PinkRoccade Local Government.

Frank van de Leur, Hoofd Bedrijfsvoering en ICT, gemeente Oss

‘Stel dat we per aanvraag een uur besparen. Dat maal het aantal aanvragen via iHuwelijk brengt ons per maand bij wijze van spreken op een tijdsbesparing van 50 uur. Dat maal het uurtarief is de winst. En die komt dus voor de helft ten goede van de gemeente, terwijl de andere helft voor PinkRoccade Local Government is.’

Deel via:

Wil je meer weten?

In de volledige klantcase gaat Frank van de Leur dieper in op het businessmodel.

De volledige klantcase bekijken?

Download document (314KB)

Burgerzaken

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten.

Burgerzaken

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442