Direct naar de content
icon search white
Gemeente Ede: digitale aangifte verhuizen verlaagt werkdruk met 40%

Voorkom adresfraude dankzij unieke risicoprofielen

10 mei 2016
Verhuizen - doos spullen
Efficiëntie 8 minuten tijdsbesparing per aangifte
Transacties 12.000 adreswijzigingen per jaar
Werkdrukvermindering 40% per proces

Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag of kunnen stemmen bij verkiezingen. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid. Een juist adres in de BRP is belangrijk: voor inwoners én overheid.

De vraag

Digitale dienstverlening

Gemeente Ede kiest met volle overtuiging voor digitale dienstverlening. Het is immers een wens van de burger om niet naar het gemeentehuis te hoeven als dat niet echt noodzakelijk is. En een adreswijziging online aangeven via de gemeentelijke website en zonder tussenkomst van de ambtenaar doorvoeren naar de BRP, is dat mogelijk?

Hoe werkt dat

In drie stappen

Research Kwartiermakers

werkwijzen en ideeën gemeenten in kaart

Ontwikkeling Risicoprofielen

adresmutaties toetsen, fraude voorkomen

Implementatie In de praktijk

eigen gemeentelijke beleid inbrengen

Het resultaat

Werkdrukvermindering

De app iVerblijf & Adres biedt uitkomst voor gemeente Ede. De applicatie toetst adresmutaties automatisch aan de hand van door de gemeente zelf in te stellen risicoprofielen. Het is daarmee een digitale vervanger van een deel van het ‘vroegere werk’ van de baliemedewerker. Er ontstaan zo immers zogenaamde groene, oranje en rode verhuizingen.

Henk van den Boom, Afdelingsmanager Burgerzaken en receptiebalie bij gemeente Ede

‘Groene verhuizingen geven geen enkele reden om aan de betrouwbaarheid hiervan te twijfelen. Deze worden dan ook direct doorgevoerd naar de BRP. Dat bespaart 8 minuten per aangifte.’

Deel via:

Wil je meer weten?

In de volledige klantcase gaat Henk van den Boom in op het proces, de samenwerking en de oplossing.

Volledige klantcase bekijken?

Download document (796KB)

Burgerzaken

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten.

Burgerzaken

‘Mijn doel: 10 miljoen blije burgers én 250 tevreden gemeenten.’

Mat Keijers, Productmanager Burgerzaken
Mat Keijers

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7442