Direct naar de content
icon search white
Verhuizing

iVerblijf & Adres - het product

Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag of kunnen stemmen bij verkiezingen. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid. Een juist adres in de BRP is belangrijk: voor inwoners én overheid

Een juist adres in de BRP

Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag of kunnen stemmen bij verkiezingen. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid. Een juist adres in de BRP is belangrijk: voor inwoners én overheid.

De gemeente moet wettelijk iedereen die binnen haar grenzen woonachtig is, registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Meer dan 600 instellingen, zoals de Sociale Verzekeringsbank, pensioenfondsen en de Belastingdienst, baseren zich hierop. Het is dan ook randvoorwaardelijk dat deze actuele en betrouwbare gegevens bevat. Dit maakt de overheid efficiënter, de dienstverlening beter en de aanpak van fraude doeltreffender.

Digitale aangifte verhuizen met unieke risicoprofielen

Het de burger zo gemakkelijk mogelijk maken om de verhuizing door te geven is de eerste stap naar een correcte BRP. Zowel gemeenten als inwoners kiezen met volle overtuiging voor digitale dienstverlening. Een adreswijziging online aangeven via de gemeentelijke website is met de app iVerblijf & Adres een fluitje van een cent. Als de burger, die hulp nodig heeft, dan toch naar de gemeente komt, is er meer tijd om deze (speciale) aangifte te behandelen.

De app iVerblijf & Adres toetst adresmutaties automatisch aan de hand van door de gemeente zelf in te stellen risicoprofielen. Het is daarmee een digitale vervanger van een deel van het ‘vroegere werk’ van de baliemedewerker. Er ontstaan zo immers zogenaamde groene, oranje en rode verhuizingen.

Henk van den Boom, Afdelingsmanager Burgerzaken en receptiebalie gemeente Ede

‘'Groene verhuizingen' geven geen enkele reden om aan de betrouwbaarheid hiervan te twijfelen. Deze worden dan ook direct doorgevoerd naar de BRP. Dat bespaart 8 minuten per aangifte.’

Deel via: