Direct naar de content
icon search white
1 februari 2016 - Nieuws

iBurgerzaken gereed voor mobiel gebruik

De afgelopen jaren heeft ICT een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De smartphone en tablet zijn een verlengstuk van onszelf geworden; een zesde zintuig dat we 24x7 inzetten. De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling, zodat zij niet meer naar het gemeentehuis hoeft om producten en diensten af te nemen. Liefst op elke moment en waar dan ook.

Met het ontstaan van de dit zesde zintuig zijn apps de nieuwe standaard geworden. Uiteraard heeft dat ook grote consequenties voor de technologie die eraan ten grondslag ligt. Vanuit die wetenschap ontwikkelt PinkRoccade Local Government al haar (toekomstige) oplossingen als apps, en meer specifiek als webbased apps. We scharen ze onder de noemer gemeenteapps.

Compleet digitaal antwoord

Gemeenten kunnen volop meeprofiteren van deze technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Door oplossingen in de vorm van apps te gebruiken, creëren ze nieuwe kansen in de gemeentelijke dienstverlening.

Deze gemeenteapps nemen de ambtenaar werk uit handen, vereenvoudigen het beheer en onderhoud, zijn schaalbaar in te zetten, eenvoudig koppelbaar, laten de burger administratieve taken overnemen, zijn veilig en stabiel, ingericht op samenwerkingen... Kortom, de app biedt een compleet en digitaal antwoord op de gemeentelijke dienstverlening van de toekomst.

Digitale dienstverlening - tablet

Altijd en overal goed te lezen

De gemeenteapps zijn via een internetbrowser beschikbaar en daardoor direct te gebruiken op welke tablet, laptop of (nieuw uit te komen) smartphone dan ook. Ze stellen geen andere eisen aan de lokale omgeving van de gebruiker dan het beschikbaar hebben van een browser. Het bereik is daarmee oneindig groot en het onderhoud goedkoop.

Een ander voordeel van onze gemeenteapps is dat ze responsive zijn ontworpen. Dit betekent dat de app zich automatisch aanpast aan het scherm en meeschaalt met de resolutie van het device. Responsive design zorgt niet alleen voor een verhoging van de leesbaarheid en bereikbaarheid, het heeft ook een vergroting van het gebruiksgemak.

Hét voorbeeld is iBurgerzaken!

Over iBurgerzaken is al veel gezegd en geschreven. Het zal u niet verbazen dat dit gemeenteapps zijn. Sterker nog, het zijn de eerste apps van PinkRoccade Local Government die passen binnen dit concept. Het zijn ook de eerste apps die zo breed in gemeenteland worden gebruikt.

De apps uit Selfservice Package 1 (Burgerlijke Stand: huwelijk, geboorte, overlijden) zijn binnenkort ook allemaal responsive. De apps uit Selfservice Package 2 (Verblijf en Adres, Rijbewijzen en Reisdocumenten) zijn direct ontwikkeld vanuit het mobile first development principe. Dit betekent dat het ontwerp plaatsvindt op basis van het kleinst mogelijke scherm. Doordat op het scherm van de smartphone veel minder informatie past dan op het scherm van een laptop, wordt het ontwerp zo ingezet dat de elementen met de hoogste prioriteit bovenaan komen te staan.

Meer informatie over iBurgerzaken

Kortom alle apps van iBurgerzaken zijn nu beschikbaar voor alle mobiele apparaten conform de responsive design eisen. Leuker en gemakkelijker kunnen we het niet maken! Met dank aan ons jong technische architecten team. 

Deel via: