Direct naar de content
icon search white
3 april 2017 - Blogs

Wetenswaardigheden Burgerzaken (april 2017)

Deze maand aandacht voor de landelijke BRP én onze 2 speerpunten van iBurgerzaken...

In elke digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken, vind je voortaan deze rubriek 'Wetenswaardigheden Burgerzaken' van mijn hand. In deze rubriek vind je onderwerpen als: Wat viel mij op in het nieuws? Wat vind ik goed aan deze ontwikkeling? Wat vindt PinkRoccade van een bepaalde ontwikkeling in de branche? In deze rubriek lees je het nieuws over Burgerzaken vanuit burgerperspectief en innovaties. De ene keer zul je hier mijn mening in teruglezen, de andere keer is sec het nieuwsfeit. 

Veel leesplezier,
Mat

Veel vragen over de oBRP en de landelijke BRP….

Elke dag krijg ik wel vragen over de planning of status van de landelijke BRP.

Onderstaand de antwoorden op een aantal van deze vragen:

  1. Wanneer kunnen we aansluiten op de landelijke BRP?
  • Mijn persoonlijke verwachting is dat dit eerder 2020 of later gaat worden.
  • Daarna heb je 2 jaar de tijd om aan te sluiten.
  1. Wanneer is er dan duidelijkheid over de data van oplevering BRP?
  • De oBRP heeft haar 1e planning opgeleverd en rondje gemaakt naar de leveranciers en afnemers om te zien wat de integrale planning gaat worden.
  • Daarna wordt de Tweede kamer geïnformeerd inclusief de kosten en kan het zijn dat gewacht wordt op de nieuwe verantwoordelijke Minister.
  1. Wat is het beleid van PinkRoccade Publiekszaken als de BRP er niet gaat komen?
  • Allereerst geloof ik dat de BRP er wel gaat komen. Het biedt meer voordelen dan nadelen en er is al heel veel geïnvesteerd door leveranciers en overheid.
  • Ons beleid is gericht op digitale selfservice door de burger en efficiëntere uitvoering door de medewerkers. Daarbij maakt het niet uit of er een landelijke of gemeentelijke BRP is. Voor de gemeenten is de aansluiting een technische omzetting. Dus geen big bang van andere werkwijzen voor de burgers of de medewerkers.
  1. Wat is je advies, wat moeten we doen?
  • Allereest is iedere gemeente in zijn omgeving anders. Bezuinigingsdoelen, dienstverleningsprogramma’s, samenwerkingen, capaciteitsproblemen etc. bepalen jullie beleid. Ik kan alleen advies geven en jullie vergelijken met andere gemeenten. Ik kom graag bij je op bezoek. Bel me.
  • Algemeen geldt: wachten heeft geen zin. Start NU met de verbetering van de dienstverlening en werkdrukvermindering. Het schaadt nooit en het gaat toch een keer gebeuren… Liever in jouw eigen tempo dan straks in een strak keurslijf.

Tot slot wil ik kwijt dat de samenwerking met de kwartiermakers en ook de samenwerking met de oBRP iets is waarop we allen trots op mogen zijn. Dit was wel eens anders… Dit bepaalt ons en jouw succes.

De 2 speerpunten van iBurgerzaken

Vorige keer aangegeven dat we voor dit jaar 2 belangrijke speerpunten hebben:

  1. Verhogen van het percentage digitale aanvragen voor en door burgers. Inmiddels heb je hiervoor onder de titel #LSG17 (Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten) bericht ontvangen. Mijn advies: Doe mee en je leert er veel van.
  2. Verbeteringen realiseren of de puntjes op de ï zetten om het gebruiksgemak voor de medewerkers te verhogen.

Dit laatste punt laat zich vertalen in 3 hoofdonderwerpen, zijnde:

  • Verminderen van de gebruikershandelingen van een aantal functies;
  • Verbeteren van de afhandelingstijd van een aantal functies die vaak gebruikt worden;
  • Fall back scenario’s implementeren indien er technische storingen zijn, zoals uitvallen netwerken, cloudonderdelen of verlopen beveiliging certificaten.

Inmiddels hebben onze specialisten een 20-tal klantbezoeken afgelegd en staan de eerste verbeteringen al klaar voor uitlevering. Voor de verbetering van de afhandelingstijd hebben we 3 belangrijke issues opgepakt:

  • De eerste heeft te maken met de batchjobs voor Reisdocumenten. De toch wel minder moderne koppeling en werkwijze met het RAAS station liet vooral in de ochtend (bij het inklaren van de documenten) een piek zien met lange wachttijden.
  • De tweede heeft te maken met het aanmaken van de documenten met o.a. Kofax. Dat duurt bij een aantal documenten te lang en wordt momenteel in verbetering genomen.
  • Een derde is dat er een afhankelijkheid is met de makelaar en als deze niet goed is ingericht en er zware batchjobs overdag draaien, er een vertraging kan ontstaan. Dit kan snel per gemeente geanalyseerd en verholpen worden.

Komende maand gaan we strak door met bezoeken van de klanten en het onderzoeken van de verbeteringen. Ook gaan we nog meer investeren / aandacht geven aan het testen. Zo hebben we maatregelen genomen om de ervaringen van de afgelopen tijd structureel te verbeteren en krijgen de Core kwartiermakers extra faciliteiten ter beschikking.

We houden je op de hoogte van de verdere verbeteringen en bel ons KCC als je te hoge verwerkingstijden ervaart binnen jouw gemeente. Het kan veel oorzaken hebben (intern/extern; instellingen applicatie of netwerk) doch jouw gebruikersgemak moet voorop staan en daar gaan we voor.

---

Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet? Vergeet je dan niet aan te melden, zodat je deze update nooit meer hoeft te missen. Stuur bovendien deze nieuwsbrief door naar jouw collega’s die wellicht de nieuwtjes ook willen weten.

Deel via: