Direct naar de content
icon search white
17 januari 2017 - Blogs

Vooruitblik 2017 voor de financiële afdeling binnen de lokale overheid

Of het nog wel beter kan met de financiële afdeling binnen de Nederlandse gemeenten? Ik dacht het wel. De laatste jaren zijn er flinke stappen gemaakt met workflows, toolboxen, reporting tools en meer dingen die het leven op een financiële afdeling aangenaam maken. De toekomst dient zich vandaag al aan. Vooruitkijkend zien we bij PinkRoccade Financiën & Services mooie dingen ontstaan zoals e-facturatie, iFinanciën, maar ook de MijnOverheid Berichtenbox. Daar nemen we je graag in mee.

Heldere communicatie naar burgers is nodig voor goede dienstverlening. Burgers gaan met de tijd mee en communiceren veelal digitaal. Ook gemeenten krijgen met Mijn Overheid een digitaal kanaal om relevante informatie voor de burger te ontsluiten. Via MijnOverheid hebben burgers alle relevante informatie op een centrale locatie. Met de Berichtenbox ontvangt een burger op een veilige manier de berichten vanuit de gemeente, bijvoorbeeld op het gebied van aanslagen en leges. Zo krijgt de burger overzicht en realiseert een gemeente ook nog eens een aanzienlijke besparing op de hoeveelheid papieren post.

iFinanciën?
iFinanciën gaat om het slimmer maken van de financiële zaken. Met iFinanciën is het slimmer neerzetten van bedrijfsprocessen mogelijk, zodat er efficiënter gewerkt kan worden op de gebieden budgetbewaking, verplichtingenadministratie, crediteurenadministratie en inkoop. Inmiddels zijn twee gemeenten aangesloten als kwartiermaker: Stein en Ommen-Hardenberg. Samen met hen zijn we op zoek naar een derde kwartiermaker om echt met de ontwikkeling van start te kunnen gaan. Zij zijn er erg enthousiast over. Johan Hulzebos, afdelingshoofd Dienstverlening bij de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg: “Ik geloof in dit nieuwe product. Ik roep gemeenten op om aan te sluiten en samen met ons aan de slag te gaan met deze fantastische stap in de wereld van financiën.”

Met e-facturatie gaat er een wereld open
Deze week nog gehoord in gemeenteland: “De pdf-facturen die via e-mail bij ons binnenkomen, printen we eerst uit. Daarna gaan ze de scanstraat in en kunnen we in de praktijk zo’n 60% herkennen. Eigenlijk best teleurstellend en niet efficiënt.” Je zou bijna denken: hoe is het mogelijk? PinkRoccade heeft een EU-subsidie aangevraagd om e-factureren versneld mogelijk te maken. Vanaf november 2018 zijn gemeenten namelijk wettelijk verplicht om e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Samen met gemeenten Tholen en Borger-Odoorn ontwikkelen wij de nieuwe softwarefunctionaliteit. Naar verwachting komt de functionaliteit in het tweede kwartaal van 2017 beschikbaar voor alle gemeenten die CiVision Middelen gebruiken. Onderzoek vanuit programmabureau PIANOo geeft aan dat er besparingen mogelijk zijn van 62% per factuur. E-factureren neemt efficiënter werken, minder fouten en beter betaalgedrag met zich mee. Dat snijdt hout.

Meer weten?
Neem gerust contact met ons op, want de nieuwe ontwikkelingen bedenken en maken we samen!

Deel via:

‘Mijn doel is om samen met de klant en ons team oplossingen te realiseren die de gemeente optimaal ondersteunen bij haar eigen doelen.’

Julius Haagh, Product Manager Financiën & Services
pinkroccade_Julius_Haagh_041_AS.png