Direct naar de content
icon search white
3 april 2017 - Blogs

Ook een fundament moet je soms verbouwen

Net als bij een huis is bij een applicatie het fundament onzichtbaar én van levensbelang. Aanpassen is vaak zinvol, maar vraagt kennis, begrip en tijd.

Vijf jaar geleden is het fundament gelegd van iBurgerzaken en daarmee van veel gemeentelijke innovaties. Kwartiermakers en softwarebouwers tekenden samen de basis in het besef dat een goed ontwerp weliswaar een stevige basis moet hebben, maar nooit écht af is. Bij woningbouw en softwareontwikkeling merk je immers al tijdens de ontwikkelfase dat andere keuzes nieuwe mogelijkheden bieden en dat voortschrijdende inzichten tot andere wensen leiden. Bij de eerste bouwtekeningen hou je al rekening met eventuele uit- of aanbouw in de toekomst. Dit is bij software net zo. Tijdens de bouw en zeker nadat het eindproduct in gebruik is genomen, merk je dat bepaalde keuzes uit de tekening in de praktijk toch beter kunnen. Idem voor software. Dit proces heb ik de laatste vijf jaar –eerst als ontwikkelaar, nu als manager development eindverantwoordelijk voor de ontwikkelafdeling- dagelijks ervaren. De look-and-feel van de applicatie is op basis van input van de eindgebruikers inmiddels volledig aangepast en ook qua functionaliteit is veel aangepast en uitgebreid.

Stabiliteit garanderen

Vanaf de eerste dag hebben de kwartiermakers ons continu voorzien van input om de processen nog beter te maken. Ondertussen hielpen andere kwartiermakers mee de tekeningen voor de aanbouw te maken en deze samen te realiseren. Het resultaat mag er zijn, maar we weten ook dat we er nog niet zijn en dagelijks moeten evalueren op basis van gebruikerservaringen, nieuwe inzichten en externe factoren. Daarbij moeten we kiezen om dóór te bouwen op het bestaande fundament of om dit aan te passen. Het eerste leidt vaak tot snelle oplevering. Het laatste is soms echter nodig om structurele verbeteringen door te voeren en kost meer tijd. Dit noemen we ‘refactoring’. Dit kost meer tijd en levert niet altijd direct zichtbaar resultaat voor de eindgebruiker. Het is echter wel noodzakelijk om stabiliteit voor de toekomst te garanderen.

Elkaar leren kennen

In de afgelopen weken heb ik een groot aantal klanten een kijkje in onze keuken mogen geven en heb gemerkt dat er voor velen van hen een wereld open ging. Het ontwikkelen van software lijkt voor veel mensen ver van hun bed. Dit is jammer, want we proberen juist om samen verder te komen. Wij proberen als ontwikkelafdeling zo dicht mogelijk bij eindgebruikers te komen om hun wereld goed te kennen. Maar even handig is het als de eindgebruiker ons ook kent. We kunnen immers heel veel van elkaar leren.

In een serie blogs wil ik jullie graag meenemen in onze uitdagingen en de afwegingen die wij moeten maken. Ik nodig jullie graag uit in onze keuken en hoop op deze manier op nog meer interactie tussen onze ontwikkelafdeling en jullie als eindgebruikers!

Deel via:

‘Mijn dag is geslaagd als de teams 'onder de motorkap' alles onder controle hebben. Zodat we aan de 'voorkant' de beste klantervaring kunnen bieden.’

John Kerstens, Manager Services
PinkRoccade_John_Kerstens_AS - Copy.png (1)