Direct naar de content
icon search white
3 juni 2019 - Blogs

Ieder zijn rol én wees een team!

Gescheiden verantwoordelijkheden aangevuld door samenwerking binnen het team, daar zou ik voor willen pleiten in het kader van Common Ground en Samen Organiseren. De beste oplossing voor elk vraagstuk is dat opdrachtgever en opdrachtnemers binnen vooraf afgesproken spelregels samenwerken. Denk aan tijd, geld en kwaliteit alsook aan kaders en wetgeving. Daarbij zijn sommige rollen en taken je op het lijf geschreven en andere werkzaamheden ga je het liefst uit de weg of passen simpelweg niet bij je rol binnen het team. Simpel toch?

Rollen.jpg

Ieder zijn rol, samen verantwoordelijk

Vanuit mijn optiek zijn gemeenten (opdrachtgevers) expert in het bedenken en scherp formuleren van wat ze willen; de prestaties van de inkoop. Daarbij houden ze altijd het doel voor ogen, wat mij betreft blije burgers en blije medewerkers. Leveranciers (opdrachtnemers) zijn vervolgens de experts om het gevraagde te ontwikkelen, implementeren en onderhouden; het liefst zo slim en snel mogelijk zonder dat de kwaliteit daaronder leidt. Om deze verandering teweeg te brengen vervult de (centrale) overheid een cruciale rol. Onder welke kaders en wetgeving kunnen we de verandering realiseren?

Zo heeft ieder zijn of haar eigen rol. Een rol die wisselwerking heeft met die van anderen. Iedere rol kent zijn eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden die nodig zijn om die rol optimaal te vervullen. Zo’n rol krijg je passend bij de kennis, vaardigheden, kunde en persoonlijkheden binnen het bedrijf en de experts die daar in dienst zijn. En als de prestatie nog niet helemaal duidelijk is dan werk je een tijdje samen tot het idee wel uitgekristalliseerd – genoeg – is en iedereen alsnog zijn of haar rol kan pakken.

Het is tijd voor versnelling van innovaties

In iBestuur magazine 31 lees je eind juni meer over de veranderende relatie tussen gemeenten en leveranciers: “Hoe ziet dat nieuwe samenspel eruit, wat zijn de voordelen en de risico’s? En hoe ziet de transitie naar de nieuwe situatie eruit?”. iBestuur sprak met 8 sleutelspelers vanuit gemeenten en markt die hun ideeën delen over deze veranderende relatie. En tijdens het iBestuur congres op 3 juli is er in het verlengde hiervan een rond-de-tafel-gesprek gepland. Ik kijk er naar uit om hieraan deel te nemen!

Een van de punten die ik zal maken: Er zijn veel meer mogelijkheden dan we vandaag de dag zien voor moderne digitale dienstverlening, voor innovatieve oplossingen. Daarom roep ik op tot ruimere wettelijke kaders, hoogwaardige digitale identificatiemogelijkheden en regie op gegevens. Net als API’s om gegevens te delen tussen ketenpartijen waardoor dienstverlening betrouwbaarder wordt. En daarin zie ik een belangrijke rol weggelegd voor startups. Een ander voor mij cruciaal punt is; kijk ook naar de huidige oplossingen die er al zijn. Ook hiermee kan een groot deel van de ambities al worden ingevuld. iBurgerzaken is hierbij natuurlijk een mooi voorbeeld waar we trots op zijn. Samen met meer dan 60 gemeenten hebben we iBurgerzaken gebouwd, geïmplementeerd en ontwikkelen we het continu door om aan de veranderende vraag te kunnen blijven voldoen. Nieuwsgierig? Ik ga graag met je in gesprek en ben benieuwd naar jouw kijk op deze veranderende relatie tussen gemeenten en leveranciers.

--

Deze blog is gepubliceerd als voorwoord in de digitale nieuwsbrief van PinkRoccade Publiekszaken. De rest van de nieuwsbrief lees je hier.

Deel via:

‘Via tevreden klanten naar tevreden burgers en bedrijven over de gemeentelijke dienstverlening.’

Tjerk Venrooy, Directeur Publiekszaken
Tjerk Venrooy

Ik help je graag verder

+31 (0)6 2952 7176