Direct naar de content
icon search white
19 oktober 2016 - Blogs

Data security: gemeente op de bres voor de argeloze burger

Burgers onderschatten massaal hun digitale risico’s. Bewustwordingscampagnes van het Rijk hebben onvoldoende effect, maar het goede voorbeeld vanuit de gemeente kan het verschil maken.

Alert Online is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over de gevaren van digitalisering. Ruim tweehonderd partijen hebben zich medio oktober ingezet om de kennis en vaardigheden van Nederlanders op het gebied van cyber security te vergroten en ons land online veiliger te maken. Want burgers weten weinig over online gevaren en hoe zij zich daartegen kunnen beschermen, zo blijkt uit recent onderzoek. Bijna 70 procent maakt zich weinig zorgen. Zij schatten de kans om slachtoffer worden ransomware, phishing en malafide advertenties veel lager in dan in werkelijkheid het geval is. Staatssecretaris Dijkhoff van Veiligheid en Justitie: “Internetcriminelen weten steeds weer nieuwe vormen te vinden ons te verleiden. Wij moeten daarom ook steeds slimmer worden door onze cyberskills te verbeteren”.

Jaap-04.jpg

Erkende urgentie

Privacy & security krijgt bij veel publieke organisaties de prioriteit die eerder werd toegekend aan kwaliteits- & milieumanagement. Ook de wet- en regelgeving erkent de urgentie. In mei 2018 moet de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking treden. Deze verordening is gelukkig niet puur correctief opgezet zoals de Meldplicht Datalekken, maar bijvoorbeeld ook aanbevelingen en handvatten voor het beschermen van de data van burgers. Daarmee is het een praktische en constructieve verordening die verder gaat dan het opsommen waar je aan moet voldoen en welk protocol moet worden gevolgd. De AVG helpt vooruit en dat is in mijn optiek de manier waar je beter van wordt.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Er zullen steeds meer ontwikkelingen plaatsvinden op gebied van wet- & regelgeving, en het digitaliseren heeft ook invloed hierop. De gemeente is de overheidslaag die letterlijk en figuurlijk het dichtst bij de burger staat. Veel méér dan voorlichtingscampagnes is het ’t goede voorbeeld dat de gemeente geeft, dat de burger attent laat worden op de risico’s en –net zoals de AVG- stimuleert tot verandering. Deze aanpak kan het beste en het snelste worden gerealiseerd vanuit de ICT-huishouding. Hier is immers zowel de technische expertise als de kennis van de gemeentelijke organisatie gebundeld. Online veiligheid voor de burger is zowel een maatschappelijke als een dienstverlenende verantwoordelijkheid. Dat is een opdracht en een kans voor gemeentelijke ICT-professionals. Als PinkRoccade Local Government inspireren wij hen graag en geven we hiervoor de gereedschappen aan. Als dienstverlener zien we onze taak immers graag breder. Wat ons betreft is ook compliance een service. Daar is iedereen bij gebaat.

Deel via:

‘Digitale dienstverlening moet uitmuntend zijn, ónze oplossingen geven het beste voorbeeld.’

Jaap van Dijk, Managing Director Proces & Services
Pink_Roccade_Jaap_van_Dijk_4255_AS-min.png